Constanța pe marginea prăpastiei?!
Situația financiară a municipiului Constanța și vânzările de terenuri din ultima perioadă au clarificat poziția consilierilor locali. Aleșii locali aflați la Putere consideră că situația este firească, subliniind că este vorba doar despre precauție, nu și despre probleme. În contrast, Opoziția a criticat „proasta administrare a bugetului orașului”, avansând termenul „faliment” și propunând soluții de redresare.
La putere se află PNL și PSD, cu viceprimarul Costin Răsăuțeanu de la PSD exprimându-și opinia, în timp ce alți consilieri locali ai PSD au preferat să adopte o „poziție a struțului” în fața solicitărilor de comentarii. Opoziția, formată din aleși locali ai USR, PFD și AUR, a criticat în mod activ administrația actuală, iar fostul viceprimar Ionuț Rusu, acum consilier local PNL, a criticat inițiativele privind vânzarea de terenuri.
O voce notabilă a Opoziției, Felicia Ovanesian, a declarat că orașul este în faliment. Ea a enumerat mai multe cauze care contribuie la insolvența actuală a orașului, printre care:
- Împrumuturile de la bugetul local pentru societățile subordonate (ex. Patrimoniu Constanța litoral, Termocentrale);
- Subvențiile, în special cele la termie, care nu s-au ajustat la creșterea prețului producătorului;
- Supraevaluările proiectelor și achizițiilor, blocând concurența reală;
- Cheltuielile neeligibile din proiectele finanțate cu fonduri nerambursabile;
- Lipsa prioritizării nevoilor și a modului de cheltuire a banului public;
- Creșterea salariilor funcționarilor publici, inclusiv al primarului;
- Cheltuieli excesive pentru evenimente și iluminatul de Crăciun;
- Subdimensionarea bugetului de funcționare și creșterea artificială a bugetului alocat dezvoltării;
- Absenta supravegherii execuției contractelor, care a dus la întârzieri și costuri crescute;
- Proiectarea deficitară, care duce la costuri neestimate;
- Costuri cu studii pentru proiecte care nu se mai realizează.
Ovanesian a subliniat și motivele specifice pentru care consideră că Constanța se află în faliment, menționând un program de transport CT redus cu 10%, subfinanțarea CT Bus, iluminatul întrerupt și o salubritate cu 40% mai ieftină decât anul precedent, cu Mamaia nemăturată între sezoane.
