Sindicaliștii de la Damen Mangalia reacționează la cerințele Administrației Prezidențiale
Sindicaliștii de la Damen Shipyards Mangalia SA au transmis un răspuns bine documentat Administrației Prezidențiale, subliniind rolul important al Șantierului Naval Mangalia în industria de apărare a României. În scrisoarea adresată Administrației, aceștia afirmă că șantierul naval are documentele necesare pentru a fi inclus în industria de apărare, fiind esențial ca acesta să devină un pilon central al Clusterului Naval Militar de la Marea Neagră și un Centru Național de Mentenanță Navală Militară.
Sindicaliștii atrag atenția că, în ciuda unui răspuns anterior primit de la Cotroceni, Damen Shipyards Mangalia SA este deja „autorizată oficial în industria de apărare“. Aceștia subliniază că răspunsul Administrației Prezidențiale ignora acest fapt și ar putea crea o percepție eronată privind legalitatea activităților șantierului. Damen Shipyards Mangalia SA deține Autorizația nr. 176 emisă de Ministerul Economiei, valabilă până în septembrie 2026, și este înscrisă în registrul NATO cu codul NCAGE 1H8XL, certificat emis de Ministerul Apărării Naționale.
Documentele deținute de Damen Shipyards Mangalia SA atestă că aceasta îndeplinește criteriile legale și strategice pentru a face parte din industria națională de apărare. Problema reală, conform sindicaliștilor, este integrarea activă și strategică a șantierului în planurile de dezvoltare, investiții și comenzi pentru apărare, un subiect ce ține de competența Consiliului Suprem de Apărare al Țării (CSAT) și a guvernului.
În acest context, sindicaliștii afirmă că „șantierul naval din Mangalia (DSMa) trebuie să devină un pilon central al Clusterului Naval Militar de la Marea Neagră și un Centru Național de Mentenanță Navală Militară, capabil să asigure mentenanța pentru navele Forțelor Navale Române, ale țărilor riverane și ale alianțelor NATO și UE“.
Reprezentanții Sindicatului Liber Navalistul, prin președintele Laurențiu Gobeajă, au solicitat din nou Administrației Prezidențiale să includă pe agenda CSAT subiectul privind integrarea și revitalizarea șantierului naval din Mangalia, „fie și sub formă informativă sau prin inițierea unui mecanism interinstituțional dedicat protejării și valorificării acestei capacități industriale strategice“.
