APIA anunță avansurile surprinzătoare ale sectorului auto în luna iulie
Piața auto din România a înregistrat un vârf neașteptat al vânzărilor în luna iulie, cu un avans de 26,2% față de aceeași lună a anului anterior, generând surprize inclusiv în rândul companiilor din sector. APIA a publicat noi cifre detaliate, avertizând că „nu trebuie să ne lăsăm înșelați de această revenire temporară”. Totalul înmatriculărilor de autoturisme a ajuns la 16.276 de unități, cele mai consistente creșteri fiind înregistrate de Dacia (+41,2%, cu 5.106 unități), Toyota (+48,5%, cu 1.757 unități), Skoda (dublare a înmatriculărilor, ajungând la 1.259 unități) și Renault (+42%, cu 976 unități).
Cu toate acestea, APIA subliniază că piața auto din România rămâne într-un declin pronunțat, înregistrând o scădere totală de -15,3% în primele șapte luni ale anului 2025, cu un total de 80.615 autoturisme înmatriculate. Cele mai afectate mărci includ Dacia (-23,4%, cu 22.725 unități), Hyundai (-23,3%, cu 4.546 unități) și Renault (-19,3%, cu 4.719 unități).
Critica APIA asupra autorităților
Dan Vardie, președintele APIA, a declarat: „Datele din luna iulie aduc, într-adevăr, o ușoară gură de aer pentru piața auto, însă nu trebuie să ne lăsăm înșelați de această revenire temporară. Creșterea înmatriculărilor de autoturisme noi cu peste +26% față de iulie 2024 este încurajatoare, dar, privită în contextul întregului an, piața rămâne în scădere accentuată.” Vardie a menționat că scăderea de 17,8% a segmentului pur electric reprezintă un semnal de alarmă, în condițiile în care România se află printre ultimele țări din Europa în ceea ce privește electromobilitatea.
Principala cauză a acestor fluctuații în vânzările de autovehicule este suspendarea și întârzierile semnificative ale Programului Rabla 2025. Vardie a evidențiat că „lipsa de coerență și de acțiune din partea autorităților a generat blocaje majore în comportamentul de achiziție al consumatorilor și a destabilizat întregul lanț valoric din industrie.”
Cota de piață pe motorizări
În ceea ce privește motorizările, segmentele electrificate (BEV și hibride) au avut evoluții variate. Motorizările pe benzină au crescut cu +15,5%, având o pondere de 39%, în timp ce cele pe motorină au scăzut cu -7,2%, ajungând la 7%. Autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid au înregistrat o creștere de +29%, reprezentând 23,5% din totalul pieței. Autoturismele full electrice și-au diminuat cota de piață la 3,2%, față de 4,9% în iulie 2024, iar autoturismele plug-in hibrid au crescut la 6,3%, față de 4,2% în aceeași perioadă.
Top cele mai vândute mașini electrificate
În primele șapte luni ale anului 2025, cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring (1.160 unități, scădere de -46,5%), Tesla Model 3 (221 unități) și Tesla Model Y (197 unități). În segmentul autoturismelor Plug-In, Ford Kuga a fost lider cu 368 unități și o creștere de +15%, urmat de Toyota RAV4 (296 unități) și Volkswagen Tiguan (274 unități).
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au fost dominate de Toyota Corolla (2.288 unități, +6,7%), urmată de Dacia Duster (2.003 unități) și Toyota Yaris Cross (1.448 unități). La autoturismele mild hybrid, Dacia Duster a fost lider cu 4.128 unități, urmată de Hyundai Tucson (1.138 unități) și Suzuki S-Cross (973 unități).

 
			 
                                
                             