Metrorex își întărește legătura cu Aeroportul Otopeni prin TBM-urile „Sfânta Ana” și „Sfânta Maria”
Metrorex continuă lucrările la linia de metrou spre Aeroportul Otopeni. În secțiunea sud, tronsonul 1 Mai – Tokyo, cele două utilaje TBM, „Sfânta Maria” și „Sfânta Ana”, au avansat semnificativ. TBM „Sfânta Maria”, care operează pe Linia 2, a parcurs peste 641 metri de tunel și a montat 423 de inele din 602. TBM „Sfânta Ana” a realizat peste 281 metri de tunel și a montat 183 de inele din 600, pe Linia 1.
La viitoarea stație de metrou Tokyo, s-au finalizat cele 52 de barete și 73 de piloți pentru Accesul A. Au fost excavați 30.164 metri cubi și s-au turnat 4.375 metri cubi de beton. La interstația Tokyo – Aeroport Băneasa, s-au excavat 1.360 metri cubi. Pentru viitoarea stație de metrou Aeroport Băneasa, s-au excavat 51.678 metri cubi și s-au betonat 4.668 metri cubi. La viitoarea stație de metrou Gara Băneasa, au fost excavați 34.837 metri cubi și s-au betonat 4.347 metri cubi, iar la interstația Gara Băneasa – Piața Montreal s-au excavat 3.294 metri cubi și s-au betonat 56 metri cubi.
La viitoarea stație de metrou Piața Montreal s-au executat 21 de barete și 933 de piloți plastici, precum și 118 piloți pentru Accesul A și 4 piloți pentru Accesul C, iar s-au excavat 3.372 metri cubi. La viitoarea stație Expoziției s-au executat 102 panouri de pereți mulați, 43 de barete și 699 de piloți plastici, și s-au betonat 3.866 metri cubi. La viitoarea stație de metrou Pajura s-au executat 489 metri grindă de ghidaj, 56 de panouri de pereți mulați, 13 barete și 123 de piloți forați pentru Accesul C. La stația de metrou 1 Mai existentă, continuă lucrările de relocare a utilităților.
În secțiunea nord, tronsonul Tokyo – Aeroport Otopeni, la viitoarea stație de metrou Ion I.C. Brătianu s-au finalizat pereții plastici din zona de sud și nord a stației, precum și cei 650 mp de pereți mulați de la accesurile A și B. Au fost excavați 9.500 metri cubi pentru planșeul intermediar și s-a finalizat execuția ultimelor două puțuri de epuizment. La viitoarea stație de metrou Aeroport Otopeni, au fost realizate cele 47 de panouri de pereți mulați aferente Ploturilor 8 și 9, iar 20 din cele 43 de barete aferente Ploturilor 8 și 9 au fost finalizate.
Recent, Metrorex a pus în funcțiune al doilea utilaj TBM, „Sfânta Ana”, care a început excavarea celui de-al doilea tunel de pe Secțiunea Sud, de la viitoarea stație de metrou Tokyo către 1 Mai. TBM-ul „Sfânta Ana” are o lungime de 105 metri, cântărește aproximativ 600 de tone, iar scutul de foraj are un diametru de aproximativ 6,60 metri. Viteza medie de înaintare a TBM este de 1,5 m pe oră, excavând aproximativ 60 de metri cubi de pământ.
Pe măsură ce excavează și îndepărtează solul excavat, TBM-ul montează inelele de tunel, transportul acestora realizându-se prin MSV (Multi Service Vehicle). Media de montaj este de 13 – 14 inele per tunel, în 24 de ore. Personalul care operează TBM-ul lucrează 24 de ore, în trei schimburi, cu excepția pauzelor necesare pentru mentenanță.
Lucrările pentru noua Magistrală 6 de metrou, care va face legătura cu Aeroportul Otopeni, avansează. Lucrările de proiectare și execuție structură de rezistență stații, galerii și tuneluri pentru Secțiunea Sud, 1 Mai – Tokyo au fost marcate de ceremonia de lansare a primului TBM „Sfânta Maria”, operațional din 9 aprilie a.c. În cifre, situația până în prezent se prezintă astfel: pentru viitoarea stație de metrou Tokyo s-au executat 625 m grindă de ghidaj din 690 m, 101 panouri de pereți mulați din 114 și 34 de barete din 52; TBM-ul „Sfânta Maria” a început excavația primului tunel către stația de metrou 1 Mai și a efectuat 99,80 m de tunel. TBM-ul „Sfânta Ana” este în pregătiri pentru instalare în vederea excavării celui de-al doilea tunel pe aceeași direcție.
La interstația Tokyo – Aeroport Băneasa au fost realizați 180 de piloți, s-au excavat 880 metri cubi și s-au betonat 37 metri cubi. Pentru viitoarea stație Aeroport Băneasa s-au executat 370 m grindă de ghidaj și 67 de panouri de pereți mulați din 72. La Accesul A, au fost finalizați 67 de piloți, iar pentru Accesul B, 152 de piloți. Au fost realizați 691 de pereți plastici din 922, s-au excavat 26.076 metri cubi și s-au betonat 1.737 metri cubi.
La interstația Aeroport Băneasa – Gara Băneasa au fost realizați 46 de piloți și au început activitățile pentru devierea rețelelor de utilități. La viitoarea stație de metrou Gara Băneasa s-au excavat 16.647 metri cubi și s-au betonat 2.609 metri cubi. Bilanțul acestui șantier însumează 320 m grindă de ghidaj, 54 de panouri de pereți mulați, 18 barete, 12 pereți mulați plastici, 90 de piloți plastici și 90 de piloți pentru Accesul A.
La interstația Gara Băneasa – Piața Montreal au fost realizați 193 de piloți, s-au excavat 1.647 metri cubi și s-au betonat 47 metri cubi. La viitoarea stație de metrou Piața Montreal s-au executat 365 m grindă de ghidaj, 51 de panouri de pereți mulați din 62 și 865 de piloți plastici. Pentru Accesul A, au fost executați 81 de piloți din 120, iar pentru Accesul B, toți cei 54 de piloți. Au fost excavați 712 metri cubi. La interstația Piața Montreal – Expoziției au fost realizați 67 de piloți din 182. La viitoarea stație Expoziției s-au executat 644 m grindă de ghidaj, 85 de panouri de pereți mulați din 102, 35 de barete din 43, 62 de piloți pentru Accesul A, 167 piloți pentru Accesul B și 118 piloți pentru Accesul C. S-au realizat 6 pereți mulați plastici și 23 de piloți plastici. Au fost excavați 8.497 metri cubi și s-au betonat 1.620 metri cubi.
La viitoarea interstație Expoziției – Pajura s-au realizat 194 de piloți, au fost excavați 3.565 metri cubi și au fost betonați 74 metri cubi. Pentru viitoarea stație de metrou Pajura s-au executat 459 m grindă de ghidaj, 49 de panouri de pereți mulați, 7 barete, 126 piloți forați pentru Accesul A și 101 piloți forați pentru Accesul C. S-au excavat 2.890 metri cubi.
La viitoarea interstație Pajura – 1 Mai s-au realizat 32 de piloți, au fost excavați 409 metri cubi și au fost betonați 9 metri cubi. La stația de metrou 1 Mai existentă continuă lucrările de relocare a utilităților, s-au executat 115 m de grindă de ghidaj.
În secțiunea nord, tronsonul Tokyo – Aeroport Otopeni, la viitoarea stație Ion I.C. Brătianu s-au executat 1.260 m³ săpătură generală până la cota planșeului superior, 2 puțuri de mare adâncime, 363 m grindă de ghidaj pentru pereți mulați, 70 panouri de pereți mulați, 12 barete, 10 stâlpi prefabricați din beton lansați și betonați în barete, 2 stâlpi provizorii, 840 mp teren nivelat pentru începerea egalizării planșeului superior, și 21 m grindă de ghidaj realizată la accesul B.
Pentru tronsonul 1.2 (de la stația Tokyo la Aeroport Otopeni), Metrorex a semnat în luna mai 2023 un contract de execuție pentru structurile de rezistență cu turcii din Asociația Gülermak Ağir Sanayi Inșaat Ve Taahhüt A.S.-Somet SA. Lotul 1.2 va avea o lungime de 7,6 km și va include 6 stații de metrou: Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu și Aeroport Otopeni. După finalizare, acest lot va completa traseul Magistralei 6 de metrou, asigurând legătura între actuala stație de metrou 1 Mai existentă și Aeroportul Otopeni.
