Detalii esențiale de la Ministerul Transporturilor privind modernizarea Aeroportului Mihail Kogălniceanu din Constanța
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a emis clarificări importante în legătură cu proiectul de modernizare al Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu” din județul Constanța, în contextul unei investigații ce vizează o firmă din Turcia, parte a consorțiului câștigător, cercetată pentru falsificarea unor documente utilizate în procedura de licitație.
MTI a subliniat că a avut un rol exclusiv în semnarea contractului de finanțare, care a fost semnat de directorul general Felix Ardelean și ministrul Sorin Grindeanu, reprezentanți ai ministerului. Ministerul a precizat că nu a existat o legătură directă între contractul de finanțare și contractul de execuție semnat de Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu, MTI asigurând doar finanțarea.
„Derularea procedurii de achiziție publică și semnarea contractului de lucrări au intrat exclusiv în atribuțiile autorității contractante, respectiv Aeroportul. Responsabilitatea în ceea ce privește relația contractuală cu executantul lucrărilor revine în întregime Aeroportului”, au declarat oficialii MTI.
În continuare, MTI a explicat că Aeroportul are obligația legală de a verifica conformitatea documentelor prezentate în cadrul procedurii de achiziție, menționând că sesizarea referitoare la posibile nereguli a fost transmisă de reprezentanții Aeroportului, demonstrând astfel reacția responsabilă a autorității contractante.
În cazul în care se constată prejudicii aduse autorității contractante, există mecanisme legale de recuperare a acestora. Firmele participante la procedurile de achiziție publică au obligația de a depune declarații pe proprie răspundere privind veridicitatea documentelor, răspunderea aparținând operatorilor economici în caz de nerespectare a legii.
Suspiciuni de fraudă la modernizarea Aeroportului Mihail Kogălniceanu
Un scandal de proporții afectează proiectul de modernizare al Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu”, după ce o firmă turcească din consorțiu este cercetată pentru falsificarea documentelor de licitație. Informațiile au fost confirmate de mai multe surse și cazul a fost transmis Parchetului European.
Contractul de execuție a fost semnat în mai 2023, având ca obiect dezvoltarea terminalului aeroportuar, turnului de control și unei parcări moderne, cu o valoare inițială de 202 milioane lei fără TVA (aproximativ 46 milioane euro). Peste 160 milioane lei urmau să fie asigurate din fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructură Mare.
Conform ultimei informări din 4 august 2025, valoarea totală a contractului a crescut la 278 milioane lei (aproximativ 55,9 milioane euro). Contractul a fost atribuit unui consorțiu format din: SC SSAB-AG SA (Bacău) – 91% lucrări de execuție, ACER Proje Inşaat AŞ (Turcia) – 5% servicii de proiectare, asistență tehnică și execuție, și Atelier Unbuilt SRL (București) – 4% proiectare și asistență tehnică.
Firma turcească a fost inclusă în asociere pentru a demonstra experiența tehnică necesară, însă verificările instituțiilor din România sugerează că documentele furnizate de aceasta ar fi fost false. Curtea de Conturi a confirmat că a sesizat organele penale, iar Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a avertizat că România riscă să piardă finanțarea europeană în cazul confirmării suspiciunilor.
Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu” a anunțat că a sesizat Direcția Națională Anticorupție cu privire la aceste aspecte.
