F-15: Povestea fascinantă a unui vânător legendar de 53 de ani – Invenția care continuă să strălucească pe cer!
Acum 53 de ani, pe 27 iulie 1972, YF 15A, prototipul legendarului avion de vânătoare McDonnell Douglas F-15, a zburat pentru prima dată. Suntem în 2025, iar F-15 este încă în dotarea a numeroase armate, fără planuri de a ieși la pensie. Explicația este simplă: F-15 face ceea ce nici F-22 și F-35 nu pot face.
Principalul motiv este că F-15 este un adevărat „monstru” în ceea ce privește încărcătura de luptă. Poate lansa aproape o duzină și jumătate de rachete AIM-120 AMRAAM împotriva țintelor aeriene sau se poate transforma într-un „camion cu bombe”. F-15 deține recordul pentru cele mai multe avioane inamice doborâte în istoria modernă, având la activ 103-104 avioane doborâte (în funcție de sursă) și chiar un satelit distrus folosind racheta ASM-135 ASAT. Remarcabil este faptul că niciun F-15 nu a fost doborât vreodată într-o luptă aer-aer. De-a lungul istoriei sale, doar trei avioane F-15E au fost pierdute din cauza focului terestru în timpul celor două războaie din Irak, din aproximativ 1.200 de avioane produse.
În afară de Statele Unite, doar Israelul, Japonia, Coreea de Sud, Singapore, Arabia Saudită și Qatarul au operat acest avion de vânătoare.
Originea dezvoltării F-15
Totul a început în 1965, când Forțele Aeriene ale Statelor Unite se confruntau cu incertitudini privind dezvoltarea lor viitoare. La acea vreme, inventarul era un „zoo” de diverse avioane de vânătoare, bombardiere și interceptori. Au apărut idei pentru a crea un avion ușor și multifuncțional, fie un A-7 modernizat, fie un F-5 îmbunătățit. În cadrul Forțelor Aeriene, un grup de generali a insistat pentru dezvoltarea unui avion de vânătoare cu superioritate aeriană, ceea ce a dus la conceptul de „avion de vânătoare mediu” denumit F-X.
În aprilie 1965, proiectul a primit finanțare și aprobat de secretarul apărării Robert McNamara. Primele schițe ale F-X prevedeau sisteme avionice avansate și aripi cu unghi de atac variabil, având o greutate la decolare de 60.000 lbs (27 tone). Conceptul s-a schimbat, iar F-X a fost repoziționat ca înlocuitor pentru F-4, cu o comandă inițială de 1.000 de avioane.
Proiectarea și producția F-15
În 1968, programul F-X a fost acordat prioritate maximă. În septembrie 1968, au fost solicitate propunerile finale de la companii precum Fairchild-Hiller, North American, McDonnell Douglas și General Dynamics. McDonnell Douglas a prezentat viitorul F-15, care a obținut cel mai mare punctaj în toate categoriile de evaluare. La 23 decembrie 1969, compania a câștigat contractul pentru a dezvolta și produce primele 20 de aeronave, costând 1,1 miliarde de dolari.
Pe 26 iunie 1972, primul prototip YF 15A a fost prezentat, iar la 27 iulie 1972 a avut loc primul zbor. În termen de șase luni, Pentagonul a comandat producția în serie a F-15A, care a devenit un avion de vânătoare pur, cu o greutate maximă la decolare de 56.000 lbs (25,4 tone) și o viteză maximă Mach 2,5.
Modernizări și viitorul F-15
Au fost construite în total 384 de avioane F-15A și 61 de avioane F-15B. Modelul F-15C/D a fost adoptat în 1979, cu noi îmbunătățiri, iar F-15E Strike Eagle a fost dezvoltat începând din 1981, având o încărcătură de bombe de 10,5 tone. În 2020, Pentagonul a comandat F-15EX, asigurându-se că aeronava va rămâne în serviciul SUA pentru deceniile următoare, continuând să ofere capacități neegalate de alte avioane.
