Inteligența artificială în comerț: Inovații eMAG
Inteligența Artificială (AI) a fost un factor esențial în dezvoltarea eMAG, principalul retailer online din România, care a reușit să înțeleagă intențiile clienților din spatele căutărilor lor. Irina Pencea, General Manager eMAG pentru România, Bulgaria și Ungaria, a declarat că următorul pas în care compania investește masiv este capacitatea de a propune clienților produse înainte ca aceștia să conștientizeze necesitatea lor.
În cadrul evenimentului Maratonul Profit “Inteligența artificială în economie” – Ediția a II-a, Pencea a subliniat că AI a devenit parte integrantă din viața sa, fiind percepută ca “persoana adițională la masă” sau “un nou participant la conversații”. Aceasta a afirmat că comerțul electronic este cea mai rezilientă formă de comerț, mai ales în condițiile schimbărilor rapide din piață, iar România a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de cumpărători online în ultimul deceniu.
eMAG a integrat AI în urmă cu aproximativ 10 ani pentru a simplifica căutarea produselor. Pencea a menționat că eMAG este perceput ca motorul de căutare pentru shopping al românilor, cu algoritmi care ajută la înțelegerea intenției din spatele căutărilor, nu doar a descrierii cuvintelor. De asemenea, compania utilizează scenarii de recomandare pentru a sugera produse bazate pe comportamentul anterior al clienților.
AI facilitează, de asemenea, soluții de plată flexibile și propunerea celor mai apropiate locuri de livrare, având în vedere accesul la credit pentru aproximativ 3 milioane de clienți din România. Pencea a subliniat că retailerii înscriși pe platformă beneficiază de traducerea automată pentru livrările pe piețe externe.
În continuare, eMAG intenționează să devină mai intuitiv, propunând clienților idei și soluții înainte ca aceștia să facă o cerere. Pencea a exemplificat că se pot face recomandări pentru produse care se termină, înainte de a fi necesare. Aceasta a subliniat importanța acordului clientului în privința recomandărilor și necesitatea discernământului în interacțiunile cu AI.
Pencea a adăugat că AI a devenit parte din viața sa personală și profesională, utilizând-o frecvent pentru documentare și procesarea informațiilor. Grupul eMAG include branduri precum Fashion Days, Freshful, PC Garage, Sameday, Depanero, Flip și HeyBlu. În anul fiscal 2024-2025, eMAG a raportat afaceri de 11,4 miliarde de lei.
