Inițiativele Guvernului pentru susținerea programului SAFE al Uniunii Europene
Guvernul României a propus o serie de proiecte pentru a fi finanțate prin programul european SAFE, în valoare totală de 150 de miliarde de euro. Printre acestea se numără Portul Constanța și două șosele care vor lega România de Ucraina și Republica Moldova. Proiectele includ 118 kilometri din Autostrada Moldovei și aproape 90 de kilometri din Autostrada Unirii.
În prezent, șoferii pot circula pe circa 103 kilometri din Autostrada Moldovei, între Ploiești și Mizil, și între Buzău și Focșani. Autoritățile promit că până la finalul verii viitoare, circulația va fi posibilă integral pe autostradă de la Ploiești până la Pașcani. De asemenea, de la Pașcani la Suceava și mai departe spre Siret, Guvernul intenționează ca lucrările să fie finanțate prin programul Acțiunea pentru Securitatea Europei, creat în mai anul acesta, care sprijină statele ce doresc să investească în apărare.
Premierul Ilie Bolojan a subliniat că cei 117,7 kilometri sunt importanți atât din perspectiva militară, cât și din cea civilă și economică. De la Pașcani la Suceava, cei 62 de kilometri au deja un constructor desemnat, însă contractele, în valoare de circa 6 miliarde de lei, nu au fost semnate din cauza neaprobării finanțării de către Ministerul de Finanțe. Pe de altă parte, de la Suceava la Siret, a fost aprobat studiul de fezabilitate, stabilind că o parte din cei aproape 56 de kilometri vor fi construiți ca drum expres, cu benzi de circulație mai înguste și fără bandă de urgență.
Guvernul intenționează să folosească fonduri din programul SAFE și pentru o porțiune din Autostrada Unirii, care se extinde de la Târgu Mureș până la granița cu Republica Moldova. Aceasta include secțiunea dintre Târgu Neamț și Ungheni, care are o lungime de aproximativ 89 de kilometri, cu o valoare estimată de 20,3 miliarde de lei.
Aceste propuneri de finanțare vin în contextul în care comisarul european pentru transporturi a avertizat recent că infrastructura actuală a Uniunii Europene nu permite o apărare eficientă în cazul unei eventuale invazii ruse. Oficialul a subliniat că infrastructura nu a fost proiectată pentru transportul de trupe și echipamente grele, menționând riscurile de blocare a tancurilor în tuneluri, prăbușirea podurilor sau pierderi de timp mari din cauza formalităților vamale.
