Declinul industriei auto românești în primele șase luni: amânarea Programului Rabla, vinovatul principal
Luna iunie a adus o creștere a producției în cele două uzine de autovehicule din România, Dacia și Ford Otosan, cel mai probabil pe fondul pregătirii stocurilor pentru Programul Rabla, care însă n-a mai avut loc. Chiar și cu acest mic avans, industria auto din România încheie prima jumătate de an cu o scădere de câteva procente.
În luna iunie, Dacia și Ford Otosan au fabricat împreună 53.035 de autovehicule, volumul fiind mai mare cu 15,2% decât cel de anul trecut. Creșterea se datorează în principal comenzilor date de dealeri pentru a-și asigura stocurile necesare pentru Programul Rabla, dar și creșterii comenzilor pentru noile modele, Dacia Bigster și Ford Puma electric, în Europa. Astfel, au fost produse cu peste 10.000 de vehicule mai mult decât în iunie 2024.
La Dacia Mioveni s-au fabricat 27.968 de autoturisme, înregistrându-se o creștere față de anul precedent de 14,13%, iar la Ford Otosan Craiova s-au fabricat 25.067 de vehicule (autoturisme și LCV-uri), cu 16,44% în plus. Producția din iunie a fost cea mai mare de la începutul anului, dar cifrele sunt încă sub vârfurile înregistrate de cele două companii în ultimii ani. De asemenea, capacitatea de producție de la Craiova a crescut la 300.000 de vehicule anual, iar volumele lunare ale celor două uzine s-au apropiat foarte mult.
Pe prima jumătate de an, situația nu este la fel de favorabilă, volumul total de vehicule al celor două uzine fiind mai mic cu 2,8%, respectiv 284.216 vehicule. S-au asamblat cu aproximativ 8.000 de mașini mai puțin în acest an, iar cauza principală este amânarea și, ulterior, suspendarea Programului Rabla. Dacia a fabricat la Mioveni 157.206 autoturisme, în scădere cu 7,5% față de semestrul 1 din 2024, iar Ford Otosan a fabricat 127.010 vehicule, în creștere cu 3,7% raportat la perioada similară din anul precedent. Astfel, scăderea totală a fost generată de Dacia, care și-a schimbat mixul de producție prin plecarea modelului Jogger în Maroc, dar a introdus Bigster, care înregistrează comenzi importante, însă insuficiente pentru a compensa scăderea vânzărilor pe piața locală.
