Provocări majore pentru Programul Rabla: Ministrul Buzoianu clarifică poziția privind subvențiile pentru vehiculele poluante
Programul Rabla, cel mai mare program de subvenționare a achiziției de mașini electrice și hibride din România, continuă să fie afectat de incertitudini, în ciuda declarațiilor recente ale ministrului Mediului, Diana Buzoianu. Conform unei comunicări oficiale, nu există o direcție clară din partea ministerului.
Legislația în vigoare prevede trei sesiuni de depunere a dosarelor de finanțare. Prima sesiune, „Rabla Auto Privați”, a început pe 29 mai, având un buget de 610 milioane lei pentru vehicule electrice (BEV și PHEV) și 60 de milioane lei pentru vehicule termice, inclusiv hibride și GPL, care să nu depășească limita de emisii de 145 g. În primele zile, au fost înregistrate peste 3.000 de dosare, iar până în prezent, sesiunea Rabla Privați a însumat 4595 de dosare, cu o sumă solicitată de 341,4 milioane lei. Termenul de derulare al sesiunii este 27 noiembrie 2025. Bugetul pentru vehiculele cu motoare termice a fost epuizat, fiind depuse 2067 de dosare, cu un buget acoperit de 60,75 milioane lei.
Pe 4 iunie, a fost demarată sesiunea „Rabla Auto Publici”, cu un buget de 120 milioane lei pentru electrice și PHEV și 30 milioane lei pentru vehicule termice. Fondurile au fost epuizate în aceeași zi, cu 166 de dosare pentru mașini electrice și 533 pentru mașini termice.
Întrebări fără răspuns
Profit.ro a trimis o serie de întrebări Ministerului Mediului pentru a clarifica situația programului, având în vedere impactul semnificativ asupra industriei auto din România. Întrebările au inclus:
- Care este decizia guvernului referitoare la cele trei segmente ale Programului Rabla: persoane juridice, persoane fizice, UAT-uri?
- Există vreo soluție din partea guvernului pentru companiile care au plătit avansuri pentru mașini comandate?
- Când se va relua sesiunea pentru persoane fizice?
- Se va reduce valoarea tichetelor pentru sesiunea anunțată în acest an sau pentru anul viitor?
- Care este valoarea estimată a noului tichet?
- Se mențin ambele segmente de finanțare pentru mașini electrice/PHEV și pentru mașini cu combustie?
- Care vor fi programele de mediu care vor beneficia de sumele relocate de la Rabla?
Răspunsurile au fost întârziate, iar ministerul a comunicat că programul Rabla este suspendat și va fi inclus în pachetul 2 de măsuri fiscale, așteptându-se anunțuri în luna august. Ministrul Buzoianu a menționat că programul pentru persoane fizice va continua în 2025 cu o alocare de 200 milioane lei, iar ghidul de finanțare va fi actualizat. Se preconizează, de asemenea, că voucherele pentru mașinile electrice vor avea valori reduse față de anii anteriori.
Legislația actuală stabilește valoarea tichetelor Rabla pentru 2025 la 37.000 lei pentru autovehicule electrice, 15.000 lei pentru vehicule plug-in hibride, 12.000 lei pentru vehicule hibride și 10.000 lei pentru vehicule cu motor termic.
Impactul asupra industriei auto
Decizia de suspendare a programului a creat blocaje semnificative în industria auto, afectând atât fabricile Dacia și Ford, cât și dealerii, care au comandat stocuri de mașini pe baza finanțării prevăzute. Estimările din piață sugerează că aproximativ un miliard de euro sunt blocați în stocuri, care nu vor putea fi vândute în acest an fără reluarea Rabla pentru persoane juridice.
