Inovații în regulamentul taximetriștilor și șoferilor de ridesharing
Noi reguli ar putea fi implementate pentru taximetriști și șoferii serviciilor de ridesharing, conform propunerilor Consiliului Concurenței. Aceste modificări legislative sunt rezultatul unei analize ample, care a scos la iveală nereguli în ambele sectoare.
În cazul serviciilor de ridesharing, Consiliul Concurenței a identificat că, în doar un an și jumătate, peste 16 milioane de curse au avut tariful modificat la finalul cursei, fără acordul clientului. Această practică este considerată abuzivă. De asemenea, au fost raportate cazuri în care comenzile au fost anulate, iar pasagerii au fost taxați, fără ca șoferii să suporte vreo penalizare. Numai în 2023, s-au încasat aproximativ 3 milioane de lei de la pasageri pentru curse anulate pe o singură platformă.
În ceea ce privește taxiurile clasice, multe firme refuză să permită intrarea altor taxiuri pentru a-și maximiza profiturile. Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a menționat la Digi24 că România se află într-o situație favorabilă în domeniul transportului, dar au fost identificate nereguli în serviciile de transport alternativ. Chirițoiu a subliniat că modificările de tarif ar trebui să fie acceptate de clienți și că actuala legislație nu le impune acest lucru, ceea ce deschide ușa abuzurilor.
Consiliul Concurenței a observat, de asemenea, comportamente problematice în rândul companiilor care dețin flote de mașini de transport alternativ, unde s-a constatat evaziune fiscală. Această concluzie a fost rezultatul discuțiilor dintr-un grup de lucru guvernamental, care s-a oprit înainte de alegeri.
Propunerile Consiliului vizează modernizarea legislației atât pentru taxiurile tradiționale, cât și pentru transportul alternativ, cu scopul de a crea o concurență corectă. Chirițoiu a declarat că, deși nu se pot aplica aceleași reguli pentru ambele forme de transport, este necesar ca acestea să fie similare în anumite aspecte. De exemplu, taximetriștii nu ar trebui să fie obligați să se afilieze unui dispecerat, iar propunerile actuale urmăresc să faciliteze accesul la serviciile de transport.
Consiliul Concurenței va colabora cu ANPC pentru a aborda problemele de protecție a consumatorului ridicate în raport. După ce vor fi primite reacții din partea societății și agenților economici, raportul va fi definitivat și transmis Guvernului.
