Cum afectează Donald Trump magia Crăciunului
Tarifele impuse Chinei riscă să-l transforme pe Donald Trump într-un veritabil „Grinch”. Producătorii chinezi de decorațiuni festive, precum pomii de Crăciun din plastic, se confruntă cu o scădere drastică a comenzilor din partea clienților americani, care ar fi trebuit să înceapă să curgă deja. Potrivit Reuters, din cauza creșterii tarifelor de import, acestea nu au mai sosit deloc.
Președintele SUA, Donald Trump, a majorat tarifele la importurile chinezești cu 125% în acest an, în cadrul unui război comercial care se intensifică și care amenință cu mari pierderi cel mai mare exportator mondial de produse fabricate. Retailerii americani sunt aproape complet dependenți de China pentru decorațiunile de Crăciun, care reprezintă 87% din aceste produse, în valoare de aproximativ 4 miliarde de dolari. Fabricile chineze sunt, de asemenea, foarte dependente de piața americană, unde vând jumătate din ceea ce produc.
„Până acum, anul acesta, niciunul dintre clienții mei americani nu a plasat nicio comandă”, a declarat Qun Ying, care conduce o fabrică de pomi artificiali de Crăciun în orașul Jinhua. „Desigur, este vorba despre tarife. Până la jumătatea lunii aprilie, în mod normal, toate comenzile sunt finalizate, dar acum este greu de știut dacă vor veni comenzi. Poate clienții americani nu vor cumpăra nimic în acest an.”
În Shaoxing, Liu Song, proprietarul unei alte fabrici, era încrezător că afacerea sa poate face față, încercând să vândă mai mult în Rusia, Europa și Asia de Sud-Est. „Suntem îngrijorați. Comenzile din SUA vor scădea”, a spus el, adăugând că „vom câștiga cu siguranță acest război comercial”.
Jessica Guo, care administrează o fabrică de pomi de Crăciun în Jinhua, a fost informată de un client din SUA despre întreruperea unei comenzi de 3 milioane de yuani (aproximativ 408.191 de dolari), pentru care cheltuise deja 400.000 de yuani pe materiale. Ea se așteaptă ca acea comandă să fie anulată și își exprimă îngrijorarea pentru viitorul afacerii sale. „Acest lucru va afecta în mod inevitabil o mulțime de oameni. Nimeni nu poate scăpa”, a afirmat Guo.
Economiștii estimează că războiul comercial va reduce cu 1-2 puncte procentuale creșterea economică chineză în acest an și va exacerba problemele de supracapacitate industrială, amenințând locurile de muncă și alimentând forțele deflaționiste. Pe măsură ce exportatorii chinezi vând mai puțin către SUA, ei vor trebui să concureze din ce în ce mai intens pe alte piețe, ceea ce le va afecta marjele de profit și îi va forța să reducă costurile.
Fabrica lui Guo are 140 de angajați în mod regulat, dar numărul acestora poate ajunge la 200 în sezonul de vârf al producției din timpul verii. Anul acesta, Guo nu se așteaptă să aibă nevoie de lucrători suplimentari, afirmând că „pierderea pieței americane va avea cu siguranță un impact asupra locurilor de muncă ale multor oameni”.
Aprovizionarea din alte țări decât China va fi dificilă, remarcă analiștii economici. Al doilea cel mai mare exportator de decorațiuni de Crăciun în SUA este Cambodgia, care produce 5,5% din bunuri, dar săptămâna trecută, Trump a impus un tarif de 49% asupra importurilor cambodgiene. Mutarea producției în SUA, un obiectiv al președintelui american, nu este fezabilă, conform lui Jami Warner, director executiv al Asociației Americane a Pomilor de Crăciun. „Nu există producție, tehnologia nu este aici, piața muncii nu este aici”, a declarat Warner.
Expertul american consideră că industria sa devine o victimă colaterală într-o luptă geopolitică. „Ceea ce fac și vând membrii noștri nu sunt produse strategice. Nu suntem amenințători. Suntem o afacere fericită, veselă. Ne-ar plăcea să rămânem în această afacere la fel de veseli”, a concluzionat Warner.
