VW suferă o scădere semnificativă a profitului operațional, dar depășește Tesla în performanțele financiare ale anului curent
Volkswagen (VW), cel mai mare producător de vehicule din Europa și al doilea din lume, a raportat o scădere majoră a profitului operațional în prima jumătate a anului, pe fondul majorării tarifelor din SUA și al cheltuielilor cu restructurările. Vânzările tot mai mari de mașini electrice oferite cu discounturi au contribuit la diminuarea marjelor.
Rezultatele financiare pentru trimestrul al doilea arată un contrast semnificativ între vânzările realizate și performanțele financiare. VW a înregistrat o creștere a vânzărilor de 1,3%, în timp ce veniturile au rămas relativ constante, înregistrând o scădere de 0,3%. Profitul operațional a scăzut cu 33%, cu un EBIT mai mic cu 36,3% comparativ cu anul precedent.
Arno Antliz, CFO și COO al VW Group, a explicat că declinul rezultatelor operaționale se datorează marjelor mai mici și tarifelor ridicate din SUA. „Cifrele noastre semestriale prezintă o imagine contrastantă: pe de o parte, am obținut un succes puternic în produse și am făcut progrese în realinierea companiei. Pe de altă parte, rezultatul operațional a scăzut cu o treime de la an la an – din cauza vânzărilor mai mari de modele complet electrice cu marjă mai mică”, a declarat Antliz.
În primele șase luni ale acestui an, veniturile din vânzări ale grupului auto german s-au ridicat la 158,4 miliarde euro, comparativ cu 158,8 miliarde euro în 2024. Profitul operațional a scăzut la 6,7 miliarde euro, fiind cu 32,8% mai mic decât cele 10 miliarde de euro din anul precedent. Marja operațională a scăzut cu peste două puncte procentuale, ajungând la 4,2%.
Scăderea profitului operațional a fost influențată de costurile ridicate cauzate de tarifele de import din SUA (1,3 miliarde euro), provizioanele pentru restructurare la Audi, Volkswagen Passenger Cars și Cariad (0,7 miliarde euro) și cheltuielile legate de reglementarea CO2. Fără aceste efecte, VW ar fi avut o marjă operațională de 5,6%.
În ceea ce privește compararea cu Tesla, VW Group este evaluat la aproximativ 50 de miliarde euro, în timp ce Tesla a atins o evaluare de un trilion de dolari, punând sub semnul întrebării percepția investitorilor față de Tesla.
Performanțele grupurilor de mărci au variat. Grupul de mărci Core (VW, Skoda, SEAT, VW Vehicule Comerciale) a raportat o marjă operațională de 4,8% în prima jumătate a anului. Marca Škoda a avut un rezultat remarcabil, cu o marjă operațională de 8,5%, cea mai bună din istoria mărcii.
Porsche a înregistrat o scădere a vânzărilor cu 9%, rezultatul operațional diminuându-se la 0,8 miliarde euro, față de aproape 3 miliarde euro în urmă cu un an. Divizia de camioane și autobuze, Traton, a raportat venituri de 21,1 miliarde euro și un profit operațional de 1,2 miliarde euro.
VW se așteaptă ca, în a doua jumătate a anului, veniturile să se stabilizeze la nivelul de anul trecut, cu o posibilă creștere de maxim 5%. Marja de profit operațional este estimată între 4,0% și 5,0%, în scădere față de prognozele anterioare.
