Alegeri prezidențiale 2025: Plângere înaintată la BEC privind campania controversată în favoarea lui Victor Ponta
Rețeaua de pagini de pe Facebook, asociată cu campania candidatului independent Victor Ponta, a fost reclamată la Biroul Electoral Central (BEC) de către Organizația Expert Forum. Sesizarea subliniază că promovarea acestor pagini s-ar fi realizat „cu încălcarea normelor legale privind publicitatea politică”.
Analiza efectuată de Digi24.ro a evidențiat o rețea formată din patru pagini de Facebook, în care au fost investite zeci de mii de euro pentru promovare. Aceste pagini au fost active încă de la începutul anului și au lansat atacuri asupra contracandidaților lui Ponta, respectiv Nicușor Dan, Crin Antonescu și George Simion. Conform Expert Forum, aceste pagini au promovat reclame în valoare de aproape 400.000 de lei în ultimele 90 de zile, continuând să ruleze și după începutul campaniei electorale pe 4 aprilie.
Expert Forum menționează că postările acestor pagini „ar putea fi încadrate în definiția publicității politice și posibil să fi fost promovate cu încălcarea normelor legale”. De asemenea, Victor Ponta a investit aproximativ 70.000 de euro în promovarea postărilor de pe rețelele de socializare, inclusiv o pagină denumită „România pe primul loc”, creată în luna ianuarie, în care s-au cheltuit 162.000 de lei (aproximativ 30.000 de euro) pentru promovarea candidaturii sale.
După solicitările Digi24.ro de a obține un punct de vedere de la Victor Ponta și echipa sa, pagina „România pe primul loc” a fost ștearsă. Meta, platforma de socializare, impune pentru reclamele politice furnizarea unor date de contact din partea celor care au plătit pentru promovare.
Pentru reclamele paginii „România pe primul loc”, a fost folosit un număr de telefon care, la momentul publicării inițiale, apărea și în datele altor pagini: „Toți pentru unul”, „România în focus”, „Diaspora Conectată” și „Pulsul României”. Aceste pagini se concentrează pe atacuri la adresa lui Nicușor Dan, dar includ și atacuri la adresa lui George Simion sau Crin Antonescu, postările fiind de cele mai multe ori identice. Până în prezent, au fost cheltuiți cel puțin 126.000 de lei (aproximativ 30.000 de euro) pentru promovarea acestor postări.
Victor Ponta a declarat că nu cunoaște alte pagini în afară de cele oficiale, reacție avută înainte ca pagina „România pe primul loc” să fie ștearsă. Expert Forum a mai reclamat la BEC alte trei pagini: „Prostănaca”, „Fluxdestiri” și „Scorul de știri”.
