O nouă etapă pentru Aeroportul Otopeni: Marea licitație pentru construirea unui terminal modern
Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) anunţă lansarea celui mai mare şi complex proiect de infrastructură aeroportuară din România, licitaţia pentru proiectarea noului terminal al Aeroportului „Henri Coandă” şi a infrastructurii aeroportuare aferente. Aeroportul Otopeni, cel mai mare din România, dispune în prezent de un singur terminal.
Valoarea estimată a serviciilor de proiectare şi asistenţă tehnică se ridică la aproximativ 40 milioane euro, iar termenul de depunere a ofertelor este 16 iunie 2025.
Principalul obiectiv al acestui proiect este construirea unui nou terminal de pasageri cu toate facilităţile necesare, având o suprafaţă de aproximativ 176.000 mp, destinat acomodării unui trafic prognozat pentru anul 2040 de 30 milioane pasageri/an. În orele de vârf, traficul de pasageri în noul terminal va putea ajunge la 6.500 de pasageri/oră.
Viziunea CNAB pentru noua infrastructură include un aeroport individualizat la nivel internaţional, un aeroport smart prin utilizarea tehnologiilor moderne precum AI, IoT, BMS, un aeroport eficient cu fluxuri optime pentru pasageri, bagaje, aeronave, autovehicule şi echipamente, precum şi asigurarea siguranţei şi securităţii prin tehnologii avansate. De asemenea, se va pune accent pe experienţa pasagerilor, cu spaţii confortabile, fluxuri intuitive, zone pentru food & beverages, shopping şi lounges, precum şi pe sustenabilitate prin soluţii eficiente energetic, utilizarea tehnologiilor verzi cu impact minim asupra mediului.
Terminalul va fi proiectat conform celor mai înalte standarde aeroportuare pentru trafic Schengen – Non Schengen, având zone generoase pentru Sosiri, Plecări şi de tranzit sau transfer al pasagerilor. Proiectarea modulară a terminalului va permite punerea etapizată în exploatare.
Facilităţile noului terminal vor fi comparabile cu cele ale marilor aeroporturi europene, incluzând minimum 48 de standuri noi de parcare aeronave, minimum 20 de punţi de îmbarcare, spaţii generoase pentru pasageri, sisteme moderne de benzi de bagaje, echipamente de control de securitate, fluxuri separate pentru aprovizionare, sisteme pentru informarea pasagerilor, iluminare ambientală, acustică optimă, climatizare eficientă şi semnalizare intuitivă.
Printre alte facilităţi care vor fi realizate se numără turnul de control, remiza PSI, zone pentru handling, clădiri administrative, staţii de transformare, staţii de epurare a apelor şi parcări auto pentru autovehiculele pasagerilor. De asemenea, va fi dezvoltată o reţea complexă de drumuri de acces în zonele de landside şi airside, asigurând conexiunile rutiere, cu drumuri şi pasaje subterane, între terminalul actual şi viitorul terminal.
Terminalul va avea staţii moderne de taxi şi de transport public de călători, precum şi zone speciale pentru autocare, menite să evite congestiile de trafic. Noul terminal va fi, de asemenea, conectat la infrastructura rutieră şi feroviară.
Având în vedere complexitatea proiectului, proiectantul va utiliza Building Information Modeling (BIM) în procesul de proiectare. CNAB va menţine o comunicare constantă cu stakeholder-ii pentru a asigura succesul proiectului.
Programul strategic preconizează, într-o etapă ulterioară, dezvoltarea infrastructurii necesare prelucrării traficului de mărfuri şi poştă, prin realizarea unei platforme multimodale cargo, precum şi prin crearea unui parc tehnologic high tech pentru dezvoltarea activităţilor conexe transportului aerian.
