Transformarea Aeroportului Otopeni: O nouă identitate în viziune!
Licitația pentru proiectarea noului terminal al Aeroportului „Henri Coandă” și a infrastructurii aeroportuare aferente a fost lansată de către Compania Națională Aeroporturi București (CNAB). Acest proiect reprezintă cel mai mare și complex proiect de infrastructură aeroportuară din România, având o valoare estimată de 40 de milioane de euro. Termenul de depunere a ofertelor este stabilit pentru 16 iunie 2025.
Noul terminal va fi conceput pentru a acomoda un trafic prognozat de 30 milioane pasageri pe an pentru anul 2040, având o suprafață de aproximativ 176.000 mp. La orele de vârf, noul terminal va putea gestiona până la 6.500 de pasageri pe oră.
Obiectivul principal al proiectului este realizarea unui nou terminal de pasageri care să ofere toate facilitățile necesare. Viziunea CNAB include un aeroport individualizat la nivel internațional, un aeroport smart care utilizează tehnologii moderne precum AI, IoT și BMS, și un aeroport eficient care optimizează fluxurile pentru pasageri, bagaje și aeronave. De asemenea, se pune accent pe siguranță și securitate prin utilizarea tehnologiilor avansate, confortul pasagerilor, sustenabilitate și soluții energetice eficiente.
Terminalul va fi proiectat conform celor mai înalte standarde aeroportuare pentru gestionarea traficului Schengen și Non-Schengen, având zone generoase pentru sosiri, plecări și transferuri de pasageri. Designul modular al terminalului va permite o punere etapizată în exploatare, iar facilitățile vor fi comparabile cu cele ale marilor aeroporturi europene.
Printre caracteristicile noului terminal se numără minimum 48 de standuri noi de parcare pentru aeronave, minimum 20 de punți de îmbarcare, spații generoase pentru pasageri, sisteme moderne de benzi de bagaje, echipamente de control de securitate, iluminare ambientală, climatizare eficientă și zone diverse de comerț. Aeronavele vor beneficia de noi căi de rulare și de o infrastructură aeroportuară modernizată.
De asemenea, va fi realizat un turn de control, remiză PSI, zone pentru handling, clădiri administrative și parcări auto pentru pasageri. O rețea complexă de drumuri de acces va asigura conexiunile rutiere între terminalul actual și viitorul terminal, incluzând drumuri și pasaje subterane.
Noul terminal va dispune de stații moderne de taxi și de transport public, precum și zone speciale pentru autocare, pentru a evita congestiile de trafic. Conexiunea cu infrastructura rutieră și feroviară va fi de asemenea asigurată, iar proiectantul va utiliza Building Information Modeling în procesul de proiectare pentru a aborda complexitatea acestui proiect ambițios.
