CATL își amplifică expansiunea internațională
Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), cel mai mare producător de baterii pentru vehicule electrice (EV) din lume, își accelerează expansiunea la nivel internațional, concentrându-se pe o tehnologie inovatoare: schimbarea rapidă a bateriei. Această strategie ar putea transforma semnificativ industria auto europeană.
CATL deține aproximativ 38% din piața globală a bateriilor EV, furnizând baterii pentru mari producători auto precum Tesla, Volkswagen și BMW. Impactul companiei a devenit cu adevărat evident în mai 2025, când a lansat cea mai mare ofertă publică inițială (IPO) a anului la Bursa din Hong Kong, strângând 41 miliarde dolari HK (5,2 miliarde USD).
Compania a anunțat că 90% din fondurile obținute prin IPO vor fi utilizate pentru extinderea în Europa, în special pentru fabrica de 7,6 miliarde euro din Debrecen, Ungaria, care va începe producția în acest an. De asemenea, CATL mai deține o fabrică în Germania (inaugurată în 2023) și a anunțat un parteneriat cu Stellantis pentru o unitate în Spania.
Analistul Bill Russo subliniază că această expansiune este crucială, având în vedere că piața din China este deja saturată, iar marjele de profit sunt mai favorabile în Europa. Ungaria oferă un avantaj strategic datorită apropierii de marii producători auto europeni, costurilor mai reduse și unui climat politic mai favorabil comparativ cu Germania.
În cadrul Forumului Economic Mondial de la Tianjin, directorul de producție al CATL, Ni Jun, a avertizat că actualul „război al reducerilor de prețuri” din China ar putea conduce la formarea unui monopol, cerând intervenția guvernului. Compania rivală BYD a început valul de reduceri în luna mai, ceea ce a amplificat presiunea asupra marjelor de profit.
Deși CATL își consolidează poziția pe continent, nu toate piețele europene au fost favorabile. Uniunea Europeană a impus tarife punitive pentru EV-urile produse în China, iar o reprimare și mai severă a avut loc în SUA. Totuși, Ungaria pare să fie soluția ideală pentru localizarea producției și evitarea acestor bariere comerciale.
CATL dezvoltă, de asemenea, un proiect integrat de producție de baterii EV în Indonezia, cu lansarea planificată pentru martie 2026, ceea ce îi va oferi acces într-o regiune în expansiune a mobilității electrice.
Compania intenționează să introducă în Europa tehnologia de schimbare rapidă a bateriei, o alternativă inovatoare la încărcarea clasică. Procesul durează aproximativ 5 minute și funcționează similar cu o spălătorie auto automată, unde mașina este parcată pe o platformă, iar un sistem robotizat înlocuiește bateria epuizată cu una complet încărcată. Această tehnologie este deja răspândită în China, dar se află într-o fază incipientă în Europa, cu Nio instalând peste 60 de stații în Germania, Țările de Jos, Norvegia, Suedia și Danemarca, iar Stellantis testând un proiect similar în Madrid, în parteneriat cu Ample.
Avantajele acestei tehnologii includ soluționarea problemei timpului de încărcare și a degradării bateriei în timp, precum și capacitatea producătorilor de a deține bateriile, ceea ce reduce costul inițial al vehiculului și generează venituri recurente. Pe de altă parte, dezavantajele sunt semnificative, incluzând costuri inițiale ridicate și lipsa unui standard unitar între producători. Totuși, Connor Watts, analist Fastmarkets, afirmă că poziția dominantă a CATL și colaborarea cu numeroși OEM-i chinezi îi conferă capacitatea de a impune standardizarea necesară.
