Maratonul Profit “Creat în România” – Ediția a III-a
97% din berea consumată în România este produsă local, un procent care reflectă preferințele consumatorilor și forța de producție a unei industrii bine dezvoltate. Constantin Bratu, directorul general al Asociației Berarii României, a subliniat acest aspect în cadrul evenimentului Maratonul Profit.ro „Made In Romania”.
Evenimentul a fost transmis în direct pe platformele Profit.ro și la postul de televiziune Prima News, având sprijinul organizațiilor precum ANSI, Auchan, Aqua Carpatica, CEC Bank, ConectX, Cloud 9 Residence, International Alexander, Kaufland și Salt Bank.
Bratu a afirmat că sectorul berii este singurul din România în care cererea este acoperită în proporție de 97% din producția internă, oferind un model pentru alte industrii. România dispune în prezent de 89 de facilități de producție a berii și 85 de entități juridice autorizate ca antrepozite fiscale, având în vedere regimul strict de accizare aplicabil acestui produs.
Piața berii în România include patru mari companii multinaționale, patru companii românești cu acoperire națională și aproximativ 77 de microberării, care dezvoltă beri artizanale cu rețete locale. Bratu a menționat că concurența este puternică și că gusturile consumatorilor evoluează constant.
În România sunt înregistrate aproximativ 300 de branduri de bere, iar consumul anual este de circa 84 de litri pe cap de locuitor, o valoare medie la nivel european. România are o poziție importantă în producția europeană de bere, iar povestea acestui sector a fost gândită pe termen lung, începând acum 20 de ani. Bratu a subliniat că, încă din 2005, publicitatea pentru berea produsă de membrii asociației include mesaje de consum responsabil.
Lanțul de producție s-a consolidat, iar între 50% și 80% din malțul de orz folosit în România este produs local, datorită unei fabrici deschise de cel mai mare producător mondial, situată la 100 km de București. O fabrică de doze de aluminiu a fost construită aproape de centura Capitalei, iar PET-ul necesar este acoperit 100% din surse interne. În schimb, sticla reprezintă o provocare, deoarece nu s-au dezvoltat încă facilități pentru transformarea sticlei reciclate în sticlă pentru bere, în ciuda anticipării reglementărilor europene și creării Sistemului Garanție-Returnare.
Pe plan fiscal, provocările continuă, iar creșterea accizei pune presiune pe prețuri și pe capacitatea de investiție a industriei. Bratu a remarcat că o acciză cu 10% a dus la o scădere de 10% a vânzărilor. Guvernul a stabilit un calendar de majorare a accizei pentru perioada 2025–2026, cu creșteri de aproximativ 5% pe an. Bratu a subliniat necesitatea de predictibilitate pentru a permite companiilor să își planifice investițiile.
În România, acciza este cu 23–26% mai mare decât în Germania și Bulgaria, ceea ce complică și mai mult situația. Bratu a evidențiat importanța valorii adăugate generate de industrie pentru economia națională, afirmând că aceasta este dată de producție și servicii, nu de aparatul guvernamental. Creșterea producției locale are un impact direct asupra economiei, generând mai multe locuri de muncă și mai mulți consumatori care aleg să se relaxeze cu o bere de calitate.
