Control financiar la CT BUS de 100.000 lei în plină criză operațională
Într-un context social tensionat, transportul public din Constanța se confruntă cu una dintre cele mai critice perioade din ultimele decenii. Recent, Primăria Constanța a achiziționat un Serviciu de Audit Tehnico-Economic pentru activitatea operatorului CT BUS S.A., în valoare de 100.000 de lei, de la SC TTL Planning SRL. Această decizie este doar vârful aisbergului unui șir de măsuri contestate, care au generat nemulțumiri în rândul angajaților, sindicatelor și cetățenilor.
Sindicatul ridică vocea: „Serviciul public este în pericol”
Sindicatul Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe (CT BUS SA), prin președintele Gheorghe Radu Bogdan, a transmis o scrisoare deschisă în care atrage atenția asupra măsurilor distructive pentru CT BUS. Reducerea numărului de curse zilnice a dus la supraaglomerarea autobuzelor, timpi de așteptare mari și un climat de ostilitate între șoferi și călători. Sindicatul acuză administrația locală că a scăzut artificial prețul pe kilometru, ignorând creșterea costurilor pentru combustibil, piese de schimb și mentenanță, ceea ce ar putea conduce la falimentul operatorului. De asemenea, imposibilitatea negocierii unui nou contract colectiv de muncă, din cauza restricțiilor impuse de OUG nr. 156/2024, și reducerea bugetului pentru reparații au dus la imobilizarea multor autobuze, afectând grav capacitatea de transport.
Demisii și divergențe interne
Pe 5 iunie, directorul general al CT BUS, Sorin Țuțuianu, și-a anunțat demisia, invocând diferențe de viziune cu primarul Vergil Chițac. Într-o declarație, acesta a criticat măsura de reducere a costului pe kilometru, considerând-o nesustenabilă. Țuțuianu a subliniat că, pentru a face economie, este mai bine să se reducă numărul de kilometri parcursi decât să se scadă artificial costul/km, avertizând despre riscurile acestei strategii pentru viitorul companiei.
Critici din partea foștilor conducători
Bogdan Niță, fost director al CT BUS, a publicat un mesaj critic pe rețelele sociale, acuzând administrația locală că a dus compania de la performanță financiară la pierderi de peste 50 de milioane de lei în patru ani. Conform lui Niță, în 2021, compania era „pe zero” din punct de vedere financiar, dar acum înregistrează datorii de aproape 35 de milioane de lei, echivalentul a „200.000 de euro pierduți lunar”. El avertizează că auditul în curs ar putea fi folosit ca instrument administrativ pentru a justifica acoperirea pierderilor din bugetul local sau pentru declanșarea insolvenței.
Un viitor incert pentru transportul public
Situația actuală de la CT BUS evidențiază o tensiune între promisiunile de modernizare urbană și realitatea de pe teren. Deși administrația locală afirmă că susține dezvoltarea transportului public, măsurile recente par să contrazică acest obiectiv. Angajații companiei, șoferi, tehnicieni și personal de întreținere, se străduiesc să asigure un serviciu minim funcțional, în ciuda provocărilor legate de resurse și organizare. Lipsa de transparență și consultare în luarea deciziilor, precum și tensiunile generate de scăderea sprijinului financiar, subliniază necesitatea unei analize profunde și de ajustări fundamentate.
Până la găsirea unor soluții reale, autobuzele vechi circulă rar și pline, iar promisiunile de mobilitate durabilă rămân blocate în stație.
