De ce România a cedat teren în fața pieței ucrainene de carburant
România a exportat în 2023 1,7 milioane de tone de benzină, dintre care 45% au fost livrări pentru rețelele OMV, Petrom și Rompetrol din țările vecine, iar 25% au fost direcționate către piața ucraineană. Concurența din nordul Europei ar putea reduce semnificativ livrările către Kiev în 2024, o tendință deja resimțită de OMV Petrom, care și-a diminuat exporturile în ciuda scăderii marjelor.
În 2024, România a fost, pentru al treilea an consecutiv, cel mai important furnizor de benzină al Ucrainei, rafinăria Petrobrazi continuând să fie principala sursă de alimentare a Kievului, având o pondere de peste 35% din totalul importurilor. OMV Petrom a crescut livrările către Ucraina cu aproape 40%, de la 206 mii tone în 2023 la 283 mii tone în 2024. Totuși, în luna mai a acestui an, România a scăzut pe locul al treilea, fiind depășită nu doar de Lituania, ci și de Polonia. În aceeași lună, OMV Petrom a redus livrările cu 20%.
Analiza grupului de consultanță ucraineană A-95 sugerează că situația se va schimba radical în cursul acestui an. Furnizările directe de benzină către Ucraina sunt efectuate în principal de OMV Petrom, în timp ce Rompetrol furnizează în special prin intermediul traderilor moldoveni.
Începând cu septembrie 2024, diferența dintre prețurile benzinei din nordul Europei și cele din sud a început să scadă. Producătorii lituanieni și germani au redus primele de tranzacționare din cauza excedentului, ceea ce a făcut ca benzina de la furnizorii occidentali să devină mai ieftină decât cea importată din România. În ianuarie, prețul unui metru cub de benzină lituaniană sau germană a fost cu 34-46 de dolari mai mic decât cel al produsului românesc, în ciuda reducerii marjelor de către OMV Petrom.
În luna mai 2024, Ucraina a importat din România 19,9 mii tone de benzină, o scădere cu 17% față de aprilie. Aceasta a permis Poloniei să stabilească un record lunar de 23,6 mii tone de benzină livrate Ucrainei, cu 33% mai mult decât în luna precedentă. Lituania a continuat să conducă livrările, cu aproximativ 44 de mii tone, înregistrând o creștere de 37% față de aprilie.
PNK Orlen din Polonia a acoperit 61% din importurile totale de benzină ale Ucrainei. În primul trimestru al anului 2024, OMV Petrom a raportat o scădere cu 15% a vânzărilor angro de produse rafinate, în principal din cauza exporturilor mai mici către Ucraina, unde compania a fost depășită de Lituania.
OMV Petrom a început transportul rutier de benzină către Ucraina dintr-un terminal renovat din București, după ce anterior exporturile erau realizate exclusiv pe cale feroviară. CEO-ul companiei, Christina Verchere, a explicat că scăderea vânzărilor se datorează intrării altor jucători pe piața ucraineană, România având un avantaj competitiv datorat proximității.
