Semințele de floarea-soarelui: secretul energizant al piloților B-2
Piloții bombardierului B-2 Spirit al Forțelor Aeriene Americane, un aparat de 2 miliarde de dolari construit de Northrop Grumman, trec printr-o pregătire complexă care include nu doar planurile de zbor, ci și aspectele nutriționale ale alimentației lor. Această pregătire este esențială pentru misiuni care pot dura peste 40 de ore, cum a fost cazul recent, când B-2 a jucat un rol-cheie în lansarea loviturilor asupra siturilor nucleare ale Iranului.
Generalul Steve Basham, care a pilotat B-2 timp de nouă ani, subliniază importanța educației nutriționale pentru piloți, care trebuie să învețe cum să își mențină vigilența și să gestioneze digestia în timpul zborurilor intercontinentale. „Facem studii cu privire la somn, urmăm o educație nutrițională pentru a înțelege ce ne trezește și ce ne ajută să adormim”, a afirmat Basham.
Piloții sunt instruiți să fie atenți la alimentația lor, deoarece aceasta poate influența performanța în timpul misiunilor. De exemplu, Basham preferă sandvișuri cu carne de curcan pe pâine de grâu, fără brânză, descriind dieta sa ca fiind „cât mai fad posibil”. Acest lucru este crucial, având în vedere că avioanele B-2 dispun de o singură toaletă chimică, iar alimentația poate afecta confortul și eficiența pe durata zborului.
B-2 are o anvergură a aripilor de 52,4 metri și poate zbura 6.000 de mile marine fără realimentare, dar majoritatea misiunilor necesită realimentări multiple în aer, un proces care devine din ce în ce mai provocator pe măsură ce oboseala se instalează. Piloții se bazează pe indicii vizuale pentru a efectua realimentarea în orb, o manevră care, în nopțile fără lună, devine „inerent periculoasă”, conform lui Basham.
Cabina de pilotaj a avionului B-2 include o mică zonă în spatele scaunelor, unde piloții se pot întinde pe un pat de campanie. Semințele de floarea-soarelui sunt un aliment preferat, ajutându-i pe piloți să rămână treji între mese. Costul unei ore de zbor cu un B-2 este de 65.000 de dolari.
În ciuda tehnologiei avansate care face B-2 invizibil radar, succesul său depinde în mare măsură de performanța umană. Echipajul format din două persoane înlocuiește echipele mai mari necesare pentru bombardierele mai vechi, precum B-1B și B-52, ceea ce impune o responsabilitate mai mare fiecărui membru al echipajului de zbor.
În timpul operațiunii Allied Force din 1999, B-2 a zburat 31 de ore dus-întors din Missouri până în Kosovo, lovind 33% din ținte în primele opt săptămâni. În Irak, aeronavele au lansat 700 de tone de muniție în 49 de ieșiri. Forțele Aeriene Americane plănuiesc să înlocuiască flotele de B-2 și B-1 cu cel puțin 100 de B-21 Raider în următoarele decenii. Un B-2 costă aproximativ 65.000 de dolari pe oră de funcționare, comparativ cu 60.000 de dolari pentru B-1.
„Piloții noștri dau impresia că este ușor, dar nu este deloc ușor”, a declarat Basham, subliniind că misiunile complexe ale B-2 nu pot fi îndeplinite fără o coordonare masivă de la sol și personal de mentenanță dedicat.
