Secretele din spatele creșterii spectaculoase a vânzărilor de automobile în China
Industria auto din China a înregistrat o creștere a vânzărilor, în parte datorită unei piețe gri, sprijinite de autoritățile guvernamentale. Această practică permite înmatricularea autoturismelor noi, care sunt ulterior exportate ca vehicule „second-hand”. Aceste autoturisme cu „kilometraj zero”, care nu au fost utilizate, sunt trimise în piețe precum Rusia, Asia Centrală și Orientul Mijlociu, ajutând constructorii chinezi să prezinte creșteri de vânzări și să scape de stocurile greu vânzabile pe piața locală.
Un expert, Tu Le, fondatorul companiei de consultanță Sino Auto Insights, a explicat că această situație rezultă dintr-un război al prețurilor care durează de aproape patru ani, făcând companiile să caute orice modalitate de a înregistra vânzări.
Practicile vânzării de autoturisme noi ca vehicule second-hand au fost aduse în atenția publicului după ce un lider de la Great Wall Motor a criticat acest fenomen. De asemenea, cotidianul People’s Daily a condamnat această practică, afirmând că provoacă o prăbușire a prețurilor pe piața locală și cerând înăsprirea reglementărilor pentru a restabili ordinea.
Cu toate acestea, exporturile de vehicule cu „kilometraj zero” sunt susținute activ de guvernele regionale din China. O analiză a documentelor emise de autoritățile locale a identificat 20 de guverne care sprijină această practică, oferind licențe suplimentare pentru exporturi și investind în infrastructura necesară.
Schema funcționează astfel: un automobil nou este cumpărat de un exportator, înmatriculat cu un număr chinezesc și declarat ca vehicul second-hand destinat exportului. Astfel, constructorul înregistrează vânzarea și încasează veniturile. Această metodă permite dublarea valorii tranzacției în comparație cu achiziția unui automobil nou sau second-hand, determinând guvernele locale să încurajeze traderii să își deschidă firme, contribuind astfel la creșterea artificială a PIB-ului.
Practica a început după 2019, când China a permis exportul de vehicule second-hand. În 2024, din cele 436.000 de autoturisme și vehicule comerciale exportate de China ca vehicule second-hand, 90% sunt estimate a fi, de fapt, automobile cu „kilometraj zero”. China a devansat Japonia ca cel mai mare exportator mondial de autoturisme noi în 2023, exportând 6,41 milioane de vehicule, dintre care aproximativ 6% au fost autoturisme cu „kilometraj zero” exportate ca vehicule second-hand.
