Cinematografele din SUA cer extinderea perioadei de difuzare dedicată filmelor
Patronii cinematografelor americane solicită menținerea regimului de exclusivitate asupra filmelor pentru o perioadă de cel puțin 45 de zile înainte ca acestea să fie disponibile pe platformele de streaming. Michael O’Leary, directorul Cinema United, cea mai mare asociație a proprietarilor de săli de proiecții din Statele Unite, a declarat că această cerință este esențială pentru sustenabilitatea industriei cinematografice.
O’Leary a subliniat că percepția conform căreia filmele vor deveni disponibile pe diverse platforme în câteva săptămâni afectează negativ frecvența cu care spectatorii aleg să meargă la cinema. Aceasta situație a fost agravată de efectele pandemiei de COVID-19, care a determinat mulți oameni să renunțe la obiceiul de a viziona filme în sălile de proiecție, în urma închiderii acestora.
Încasările anuale din box-office-ul nord-american au depășit în mod regulat 11 miliarde de dolari în anii 2010, dar începând din 2020, acestea nu au trecut niciodată de pragul de 9 miliarde de dolari. Înainte de pandemie, cinematografele beneficiau de un regim de exclusivitate de 90 de zile pentru difuzarea filmelor, dar O’Leary recunoaște că „acea epocă a trecut”.
Directorul american și-ar dori ca Statele Unite să se inspire din legislațiile unor țări precum Franța, unde box-office-ul cinematografic s-a redresat datorită unei perioade de difuzare exclusivă mai lungi. În Franța, „cronologia media” este protejată de reprezentanții industriei cinematografice, iar posturile de televiziune și platformele de streaming sunt obligate să aștepte mai multe luni între lansarea în cinematografe a unui film și difuzarea acestuia pe canalele alternative.
Perioada exactă de așteptare depinde de contribuția financiară a fiecărui difuzor la finanțarea producției cinematografice franceze: cu cât contribuția este mai mare, cu atât intervalul de așteptare este mai scurt. De exemplu, Canal+, un mare finanțator al cinematografiei franceze, trebuie să aștepte șase luni înainte de a difuza un film după lansarea acestuia în cinematografe, în timp ce Disney+, care a crescut recent investițiile în producția franceză, trebuie să aștepte nouă luni.
