REVENIREA MALL-URILOR DIN ROMÂNIA: Recorduri financiare în retail, în ciuda provocărilor inflației
Proprietarii celor 80 de mall-uri funcționale în 2024 au încasat de la magazinele pe care le găzduiesc circa 957 milioane de euro, cu 8% mai mult decât anul anterior și de aproape 2,5 ori mai mult decât rulau mall-urile funcționale în urmă cu un deceniu. Acestea constituie cele mai mari încasări din istoria pieței moderne de retail, în ciuda piedicilor cauzate de inflație. Doar proprietarii a 14 mall-uri au raportat încasări mai mici în 2024, iar 22 de centre au raportat pierderi anul trecut.
România ocupă locul 32 în clasamentul european cu o putere de cumpărare de 48,4% din media europeană de 18.768 euro, conform unui studiu GfK. Românii au o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 9.092 de euro, iar bucureștenii au o putere medie de cumpărare pe cap de locuitor de 4,3 ori mai mare comparativ cu locuitorii celui mai sărac județ, Vaslui.
În acest context, românii își cheltuie aproape o treime din veniturile acumulate în retail. O parte din banii cheltuiți ajung în buzunarele proprietarilor de mall-uri sub formă de chirii. Încasările record sunt impulsionate anual de noile inaugurări. Anul 2023 a adus trei noi centre comerciale, Promenada Mall Craiova, Carolina Mall din Alba Iulia și AFI Arad, care au generat afaceri cumulate de aproape 30 de milioane de euro în primul lor an de funcționare.
În 2024, a fost eliminat un mall din clasament, Mureș Mall din Târgu Mureș, care a fost cumpărat pentru a fi transformat în spații educaționale. Veniturile acestuia erau de sub 1 milion de euro anual. Nivelul datoriilor celor 80 de mall-uri din România a crescut la circa 4 miliarde de euro, cu aproximativ 2,5% peste valoarea din 2023.
În 2024, 36,7% din banii proveniți din închirierea a peste 7.700 de magazine amplasate în centrele comerciale au ajuns la proprietarii celor 17 mall-uri funcționale din București. Suprafața totală de vânzare a mall-urilor din București reprezintă 30% din stocul total de centre comerciale din țară, capitala având o densitate medie de 500 metri pătrați de spațiu de retail la mia de locuitori.
Regii mall-urilor
Analiza extinsă asupra afacerilor tuturor centrelor comerciale din România arată că cele 22 mall-uri ale NEPI Rockcastle au adus anul trecut aproape 300 milioane euro, cu 12,4% peste rezultatul anului anterior. Vânzările magazinelor din mallurile NEPI au crescut cu 8,5% față de 2023. Doar cinci din mallurile NEPI au fost pe pierderi în 2024.
Antreprenorul ieșean Iulian Dascălu a obținut venituri de 142 milioane de euro din cele cinci mall-uri dezvoltate de el, cu 1,4% peste rezultatul anului anterior. AFI Europe a raportat afaceri cumulate de 86 milioane euro, cu 13,4% peste nivelul atins în anul anterior, în ciuda scăderii afacerilor raportate de AFI Cotroceni.
CPI Property Group a urcat pe locul patru în clasamentul Profit.ro, cu afaceri de 85,8 milioane de euro, cu 14,4% peste rezultatele din 2023. Asocierea MAS Real Estate/Prime Kapital s-a plasat pe locul cinci, cu cifra de afaceri cumulată de 73 de milioane de euro, cu 20% mai mult decât în 2023. Băneasa Investments a trecut pe locul șase, cu veniturile Zonei Comerciale Băneasa crescând cu 6,6%, până la 60 milioane de euro.
AFI Cotroceni a revenit în vârful ierarhiei mallurilor cu cele mai mari rulaje în 2024, înregistrând o creștere de 7,6% a încasărilor din chirii, până la 60,5 milioane de euro. Zona Comercială Băneasa a trecut pe locul doi, iar locul trei îi revine complexului comercial din cadrul Iulius Town din Timișoara, cu afaceri de 42,4 milioane de euro.
Pe locul patru se află complexul Palas din Iași, urmat de Mega Mall, care a raportat afaceri de 36,2 milioane euro. Iulius Mall Cluj s-a menținut pe locul șase, cu o cifră de afaceri de 35,3 milioane de euro. Sun Plaza a urcat pe locul șapte, înregistrând o creștere de aproape 47% până la 33,5 milioane de euro.
Tabloul general arată profit pentru mai mulți proprietari în 2024 față de 2023, cu 58 din cele 80 de mall-uri înregistrând profit. Profitul cumulat al mall-urilor profitabile a fost de 137 de milioane de euro. Pierderile cumulate ale 22 de centre comerciale au avut o valoare de aproape 77 de milioane de euro, provenind, în principal, de la Promenada Craiova și AFI Cotroceni.
În primul trimestru al anului 2024 nu a fost finalizat niciun proiect nou de retail, însă ritmul de livrare a crescut semnificativ în lunile aprilie și mai, cu aproximativ 150.000 de metri pătrați de noi scheme inaugurate. Stocul modern de spații de retail din România a ajuns la circa 4,7 milioane metri pătrați, cu o densitate de 250 metri pătrați/1.000 de locuitori.
Agenția de rating Moody’s estimează o creștere medie anuală de 3% a vânzărilor de retail din România până în 2030, în condițiile în care pentru zona Euro se preconizează un avans mediu de doar 1%.
