Planul Executiv: Creșterea costurilor pentru rovignetă și introducerea unei taxe pe biletele companiilor aeriene fără sediu fiscal în țară
Noii guvernanți propun o creștere a taxei pentru rovignetă și intenționează să implementeze o taxă fixă pe bilet pentru companiile din domeniul aerian care nu au sediu fiscal în România. Programul de guvernare prevede următoarele măsuri:
- Sediu fiscal în România pentru companiile din domeniul aerian, condiționat de cadrul legislativ european, cu soluții alternative precum o taxă fixă pe biletul outgoing;
- Creșterea valorii taxei rovignetă.
Noul Executiv are în vedere o reformă a sistemului de taxare a transportului, care include revizuirea sistemului de acordare a subvențiilor de transport prin monitorizarea contractelor de servicii publice și trecerea la un sistem bazat pe numărul de călători expediați, eficiență și calitate a serviciilor. De asemenea, se va valorifica mai eficient activele de transport subutilizate și se vor identifica resurse financiare europene adiționale pentru subvenționarea transportului destinat categoriilor vulnerabile.
În domeniul transportului de stat, se preconizează o reducere cu 20% a angajaților și un plan de reducere a subvențiilor acordate companiilor subordonate Ministerului Transporturilor, concomitent cu liberalizarea transportului județean. Este promisa reforma companiilor precum ROMATSA, RAR, ARR, AACR, TAROM, Aeroportul Otopeni și a altor entități din subordinea ministerului, inclusiv reducerea numărului de CA-uri și comitete.
Noul guvern va urmări asigurarea conectării rutiere sau feroviare a obiectivelor militare strategice la principalele rute de transport din România, garantând astfel mobilitatea militară rapidă și sigură.
Investiții prioritare în sectorul transporturilor
Investițiile prioritare în sectorul rutier includ:
- Autostrada A1 Sibiu – Pitești și Lugoj – Deva;
- Autostrada de Centură a Bucureștiului A0 și noi conexiuni radiale;
- Autostrada A7 Ploiești – Pașcani;
- Autostrada A3 Transilvania Tg. Mureș – Cluj – Oradea;
- Autostrada A8 Unirii Tg. Mureș – Iași – Ungheni;
- Drumuri expres în diverse regiuni.
În sectorul feroviar, se preconizează următoarele magistrale:
- Magistrala Predeal – Brașov – Sighișoara – Simeria – Deva – Arad;
- Magistrala Arad – Timișoara – Caransebeș – Craiova – București;
- Magistrala Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor.
De asemenea, se planifică achiziționarea a peste 100 de trenuri electrice noi, 70 de locomotive și 140 de vagoane, care vor deservi fiecare reședință de județ cu cale ferată electrificată până în 2028.
În ceea ce privește transportul aerian, se va dezvolta un nou terminal la Aeroportul Internațional Henri Coandă București și terminale cargo. În sectorul naval, se va realiza decolmatarea sectoarelor de pe Dunăre pentru a asigura navigarea continuă și eficientă.
Coaliția de guvernare propune, de asemenea, abrogarea obligației companiilor de stat de a distribui dividende anual și crearea unui fond de investiții în domeniul energetic.
