Mașinile PHEV pe cale de dispariție: îngrijorări din partea marilor producători privind viitorul acestei tehnologii de propulsie
Propulsia hibridă cu încărcare la priză (PHEV) nu a reușit să capteze o piață semnificativă în industria auto, în ciuda avantajelor pe care le oferă, combinând motorul pe combustie cu cel electric. Recent, mai mulți reprezentanți ai sectorului auto și-au exprimat îngrijorările cu privire la viitorul acestei tehnologii. Printre motivele invocate se numără costurile mari și beneficiile care nu sunt pe măsura așteptărilor. Aceste aspecte contribuie la scăderea popularității motorizării hibrid PHEV, chiar și în contextul investițiilor considerabile realizate de majoritatea producătorilor auto.
Începând din acest an, omologările pentru mașinile PHEV vor urma un nou protocol care va lua în considerare o frecvență mai mică de încărcare a bateriei, corespunzătoare modului de utilizare cotidian observat de Comisia Europeană. Drept urmare, consumul omologat al vehiculelor PHEV va crește, ceea ce va diminua atractivitatea acestui tip de propulsie, având în vedere că prețul de listă este deja semnificativ mai mare decât cel al automobilelor hibride convenționale. Astfel, diferența de preț dintre FHEV și PHEV nu va mai putea fi recuperată pe durata de viață a vehiculului, făcând investiția în această tehnologie mai puțin justificată pentru primii proprietari.
În prezent, mai mulți constructori auto din Europa și China investesc în creșterea autonomiei electrice a mașinilor PHEV. Aceasta, însă, aduce cu sine o greutate suplimentară din cauza bateriilor mai mari, precum și costuri de dezvoltare și producție mai ridicate. Andrea Carlucci, șeful departamentului de management de produs și marketing pentru Toyota Europa, a afirmat că o autonomie de aproximativ 100 km pentru un PHEV este suficientă și că extinderea acestei autonomii nu se justifică din punct de vedere economic, având în vedere costurile implicate.
Xavier Martinet, CEO-ul Hyundai Europe, a exprimat și el scepticism față de viitorul PHEV-urilor, considerând că aceste vehicule, deși contribuie la reducerea emisiilor de CO2, vor dispărea în curând. El a menționat că promovarea PHEV-urilor este o mișcare tactică temporară, iar interesul pentru aceste vehicule va scădea în următorii ani. De asemenea, Guido Haak, vicepreședinte executiv pentru produse și planificare la Renault, a subliniat că viitorul PHEV nu arată promițător în lumina noilor reglementări de omologare.
Până în prezent, doar Toyota, Renault și Ford au în ofertă modele atât cu motorizări full-hybrid, cât și PHEV, iar datele de vânzări arată că automobilele hibride fără încărcare sunt mult mai populare. Toyota echipează cu motorizări PHEV SUV-urile C-HR și RAV4, Renault oferă acest tip de motor pe SUV-ul Rafale, iar Ford pe Kuga. Alegerea SUV-urilor este strategică, având în vedere prețul mai ridicat care permite includerea costurilor suplimentare pentru cele două sisteme propulsive.
Volkswagen Group, care a optat pentru PHEV în locul propulsiei full-hybrid, nu a reușit să facă această soluție populară. Producătorii precum VW, Audi și Skoda au ales baterii mai mari, ce oferă autonomii de peste 100 km, dar aceste opțiuni vin cu costuri și greutăți mai mari. Stellantis a ales PHEV ca propulsie principală, dar vânzările nu sunt pe măsura așteptărilor.
În contrast, mărcile chineze revin în forță, promovând motoarele PHEV cu autonomii extinse, dar și sistemele REEV (electric cu range extender). Acestea din urmă acționează exclusiv pe bază de motor electric, motorul termic fiind folosit doar pentru încărcarea bateriei. Testele arată că emisiile și consumul acestor vehicule sunt comparabile cu cele ale PHEV-urilor, plasându-le în aceeași categorie.
BMW a fost menționată ca fiind interesată de sistemul REEV, având în vedere că a produs anterior vehicule cu acest tip de propulsie, dar a abandonat ideea din motive de rentabilitate. De asemenea, Volvo, parte a grupului Geely, rămâne unul dintre cei mai mari vânzători de mașini PHEV din Europa, având modele populare precum Volvo XC60 și VW Tiguan.
În 2023, au fost vândute 367.000 de automobile PHEV în primele patru luni. Cele mai bine vândute modele au fost Volvo XC60 și VW Tiguan, cu BYD Seal U pe locul trei. De asemenea, modelele premium, precum Mercedes GLC și BMW Seria 3, au înregistrat scăderi semnificative ale vânzărilor PHEV, indicând o schimbare a preferințelor consumatorilor.
Schimbările legislative în UE pentru motoarele PHEV
Începând cu acest an, automobilele PHEV trebuie să respecte noul standard Euro 6e-bis, care va deveni obligatoriu pentru toate modelele omologate până la 31 decembrie 2025. Acest standard impune testarea emisiilor pe o distanță semnificativ mai mare, de 2.200 km, comparativ cu 800 km anterior, pentru a evalua emisiile medii atunci când bateria nu mai este încărcată. De asemenea, sunt modificate limitele temperaturilor de funcționare și ciclurile de testare, pentru a include intervale mai mari de rulare cu bateria consumată.
Etapa a doua a standardului, denumită FCM, va intra în vigoare în 2027, iar Comisia Europeană a realizat un studiu pe 600.000 de vehicule PHEV, evidențiind că emisiile reale de CO2 au fost de 3,5 ori mai mari decât valorile de laborator. Aceste date confirmă că vehiculele PHEV nu își îndeplinesc potențialul, în mare parte din cauza utilizării insuficiente a modului electric.
