Secretele neștiute ale turismului în Grecia
Angajată pe perioada sezonului turistic într-un hotel de cinci stele din Grecia, Katerina a abandonat după doar o lună, motivul fiind condițiile de muncă considerate ‘inacceptabile’ în acest sector cheie al economiei elene. Aceasta, studentă la Universitatea din Salonic, a precizat că nu mai putea continua în aceste condiții. Angajată pe un post de marketing în Halkidiki, principala destinație turistică din nordul Greciei, Katerina a fost nevoită să lucreze pe orice alt post din hotel, inclusiv la curățenie, și era plătită cu 1.100 de euro net pe lună.
Condițiile de cazare erau, de asemenea, dificile, fiind cazați într-un spațiu în care trăiau opt persoane, fără aer condiționat sau mașină de spălat rufe. În ciuda unui record de peste 36 de milioane de sosiri în 2024, sectorul turismului din Grecia se confruntă cu o lipsă acută de personal, cauzată de programul de muncă supraîncărcat și numărul mic de zile de repaos. Salariul de bază al lucrătorilor din hoteluri variază între 950 și 1.000 de euro, în funcție de specializare, la care se pot adăuga primele.
Operatorii din sector, optimiști cu privire la acest an, sunt îngrijorați de criza de mână de lucru în vârful de sezon, în lunile iulie și august. Aproximativ 20% din locurile de muncă au rămas vacante în ultimii ani, iar prognozele pentru 2025 sunt similare. Markos Kesidis, proprietar al unui beach bar și al unui mic hotel în Halkidiki, a declarat că, din lipsă de personal, chiar și patronii sunt obligați să servească clienții. El a menționat că are nevoie de 20 de angajați pentru barul său în vârful sezonului, dar găsirea acestora este aproape imposibilă.
Turismul este un motor al economiei Greciei, generând 30,2 miliarde de euro în 2024, adică 13% din PIB-ul țării. Anul trecut, 54.000 de posturi nu au fost ocupate din cele 278.000 estimate în sectorul hotelier, iar președintele Institutului de studii în turism (ITEP) a afirmat că anul acesta numărul locurilor de muncă vacante ‘va rămâne la același nivel’. În căutarea de soluții, mulți hotelieri caută să recruteze muncitori sezonieri din străinătate; peste 46% dintre aceștia își exprimă intenția de a angaja personal din afara Uniunii Europene.
În Halkidiki, asociația hotelierilor a încercat să angajeze refugiați găzduiți într-un centru de primire, însă demersul nu a avut succes, doar 10 din 110 persoane răspunzând apelului. În această regiune, unde sunt 540 de hoteluri care ar trebui să angajeze 14.000 de persoane, penuria de personal depășește 10%. De asemenea, restaurantele se confruntă cu o criză similară, iar clienții observă afișe cu mesajul: ‘Căutăm personal’ sau ‘Căutăm chelner. Urgent’.
