Taxa de 20% introdusă de Trump pune în pericol viitorul vinurilor italiene în SUA
Viitorul vinurilor italiene pe piața americană, cum ar fi Prosecco și Brunello di Montalcino, este tot mai sumbru, conform producătorilor și importatorilor, după ce președintele Donald Trump a impus un tarif vamal de 20% pentru importurile europene. Italia este cel mai mare exportator de vinuri către Statele Unite, cu vânzări de 2 miliarde de euro (2,2 miliarde de dolari) anul trecut, reprezentând un sfert din exporturile totale de vinuri, băuturi spirtoase și oțet ale Italiei, conform grupului de comerț Federvini.
Producătorii italieni și importatorii americani prezenți la târgul de vinuri Vinitaly din Verona au declarat că afacerile au fost deja afectate de teama tarifelor, iar situația se va agrava odată cu aplicarea completă a noilor măsuri. Lamberto Frescobaldi, președintele Uniunii Vinului din Italia, estimează că tarifele ar putea duce la o scădere anuală de aproximativ 323 milioane de euro în veniturile generate de vinurile italiene pe piața americană.
Producătorii și comercianții speră la un acord între Uniunea Europeană și Statele Unite pentru eliminarea sau reducerea tarifelor. Simone Luchetti, președintele companiei americane de import Banville, a declarat că ”sperăm ca Uniunea Europeană să nu riposteze, un război comercial ar fi dificil de gestionat.” Deși sectorul vinurilor a evitat taxa de 200% pe care Trump a amenințat-o anterior, aceasta rămâne o posibilitate, mai ales dacă UE va adopta măsuri de retorsiune care să afecteze băuturile spirtoase americane, cum ar fi bourbonul.
Luchetti estimează o scădere de 25-35% a consumului de vin în SUA și a veniturilor Banville din cauza noilor tarife. Alți importatori avertizează că unele branduri de vin vor dispărea de pe piața americană, consumatorii orientându-se spre sticle mai accesibile. Charles Lazzara, fondatorul companiei americane Volio Imports, a explicat că ”dacă prețul unui vin crește, consumatorii probabil vor renunța la acel brand și vor rămâne în intervalul de preț cu care sunt obișnuiți.” Astfel, o sticlă de Prosecco de gamă medie, care acum costă 10,99 dolari, ar putea ajunge la 12,99 dolari. Luchetti a adăugat că ”va deveni dificil să mai vinzi o sticlă de Prosecco care azi costă 14-18 dolari, pentru că va ajunge să coste 20 de dolari.”
Marilisa Allegrini, fondatoarea grupului cu același nume, care produce 840.000 de sticle anual, inclusiv Brunello di Montalcino, Bolgheri, Valpolicella și Amarone, și-a exprimat îngrijorarea: ”Consumul de vin în SUA era deja în declin, iar tarifele l-au lovit și mai mult.” Totuși, unii producători italieni rămân optimiști, susținând că vinurile italiene au un loc special în inima consumatorului american și nu vor fi ușor înlocuite. Giancarlo Moretti-Polegato, proprietarul cramei Villa Sandi, a declarat: ”Prosecco poate fi produs doar în Italia, în special în Veneto, nu poate fi înlocuit!”
