Prețul mașinilor din SUA ar putea să crească cu până la 15.000 de dolari
Industria auto se confruntă cu tarifele auto impuse de președintele Donald Trump, potrivit fostului director general al Ford, Mark Fields. „Costul vehiculelor va crește. Este doar matematică. Concluzia este că nu există absolut niciun vehicul care să nu fie afectat de tarife”, a declarat Fields într-un interviu telefonic.
Creșteri de prețuri estimate
Tariful de 25% pentru mașinile importate a intrat în vigoare joi, ca parte a eforturilor președintelui de a relansa locurile de muncă din industria americană. Administrația intenționează să aplice tarife și pentru piesele auto până la 3 mai. Bank of America estimează că un tarif de 25% pentru toate piesele auto importate ar putea crește costul vehiculelor asamblate în SUA cu aproximativ 26 de miliarde de dolari, adică aproximativ 3.285 de dolari pe vehicul în medie. Chiar și mașinile asamblate în SUA vor deveni mai scumpe, deoarece utilizează multe piese străine. Goldman Sachs estimează că, din cauza tarifelor, costul mașinilor fabricate în străinătate va crește cu 5.000-15.000 de dolari pe vehicul.
Impactul asupra cererii
Fields suspectează că producătorii auto vor suporta o parte din costul tarifelor și vor transmite restul către consumatori prin prețuri mai mari și stimulente reduse. Nu este clar dacă consumatorii vor putea suporta „durerea” provocată de aceste creșteri de prețuri, mai ales că prețurile automobilelor sunt deja aproape de maximele istorice. Analiștii Bank of America au scris că creșterile de prețuri vor duce la distrugerea cererii, având în vedere că accesibilitatea a fost o provocare pentru toți cumpărătorii. Dacă producătorii de automobile transferă consumatorilor întregul tarif de 25%, vânzările de automobile din SUA ar putea scădea cu aproximativ 3,2 milioane de vehicule, adică aproximativ 20% din tendința anuală actuală a vânzărilor. Chiar și transferarea a doar 15% din costul tarifului către consumatori ar putea duce la o scădere a vânzărilor cu aproximativ 2,5 milioane de vehicule.
Amenințările președintelui
Wall Street Journal a raportat că Trump a avut o convorbire telefonică cu directorii executivi din industria auto și i-a amenințat cu tarife și mai mari dacă vor crește prețurile din cauza tarifelor de import. Trump a negat că ar fi făcut presiuni asupra producătorilor auto pentru a evita creșterea prețurilor, afirmând că „Nu-mi pasă deloc dacă cresc prețurile, pentru că oamenii vor începe să cumpere mașini americane”. Fields a declarat că este „pur și simplu nerealist” să le ceri directorilor executivi din industria auto să nu crească prețurile și a subliniat că aceasta este „doar o altă modalitate de a impune controlul prețurilor”.
Consequences for jobs and production
Se estimează că tarifele auto ar putea afecta cererea de automobile atât de mult încât fabricile ar trebui să încetinească sau să oprească o parte din producție. De exemplu, sute de siderurgiști de la Cleveland-Cliffs ar fi fost concediați în Minnesota din cauza reducerii comenzilor pe fondul tarifelor auto. Fields a menționat că tarifele vor determina „în mod cert” producătorii de automobile să relocalizeze unele locuri de muncă în SUA, iar Bank of America estimează că producătorii de automobile își pot reduce costurile tarifare prin transferarea asamblării a aproximativ 1 milion de vehicule în fabricile existente din SUA.
Provocările relocării producției
Mutarea unei fabrici nu este ușoară, simplă sau rapidă, iar retehnologizarea fabricilor existente poate dura mult timp. Construirea de noi fabrici poate dura ani de zile și poate costa miliarde de dolari. Bank of America a declarat că, în următorii peste cinci ani, mulți producători auto ar putea reloca producția în Statele Unite, dar claritatea cu privire la situația tarifelor pe termen lung este esențială pentru a face aceste investiții costisitoare.
Problemele forței de muncă
O altă întrebare este dacă există suficienți lucrători pentru a alimenta noile fabrici de automobile din SUA, având în vedere îmbătrânirea forței de muncă și restricțiile asupra imigrației. Fields a menționat că Ford s-a confruntat cu dificultăți în angajarea și păstrarea lucrătorilor, chiar și în timpul redresării economice slabe. Chiar dacă producătorii de automobile găsesc muncitorii, ar trebui să le ofere salarii mai mari și beneficii mai generoase, ceea ce ar crește costul vehiculului, un cost pe care producătorii l-ar transfera probabil consumatorilor.
Beneficiarii neintenționați
Transferul producției în SUA ar putea determina producătorii de automobile să renunțe la vehiculele mai ieftine, cu marje reduse, în favoarea celor mai scumpe, care vor avea marje de profit mai mari. Acest lucru va face ca americanilor să le fie mai greu să obțină vehicule accesibile. Analiștii Bank of America au menționat că acest lucru ar putea fi soluționat prin alternative mai ieftine din partea producătorilor auto chinezi, precum BYD și Geely, dacă aceștia decid să producă în Statele Unite. Fields a adăugat că, în ciuda provocărilor, cei mai mari câștigători ar putea fi producătorii chinezi, care, în timp ce producătorii auto occidentali se concentrează pe gestionarea tarifelor, vor continua să inoveze.
