Prăbușirea cipurilor: Impactul dominării Chinei asupra resurselor rare
Pământurile rare au devenit miza principală a războiului comercial global, având în vedere că China deține practic monopolul asupra celor 17 minerale critice necesare pentru fabricarea mașinilor, motoarelor de avion, telefoanelor inteligente și a unor medicamente esențiale. Lipsa accesului la aceste resurse ar putea provoca o nouă criză a cipurilor, similară cu cea din timpul pandemiei de Covid-19, care a dus la creșterea drastică a prețurilor în industria auto.
Recent, China a impus restricții suplimentare asupra exportului de pământuri rare către majoritatea țărilor, inclusiv SUA. Oficialii de rang înalt din America și China au negociat la Londra și au ajuns la un acord ce vizează exportul de metale rare, reglementarea tarifelor vamale și accesul studenților chinezi în universitățile din SUA. Totuși, companiile americane dispun acum de provizii pentru doar două sau trei luni. Dacă acordul se dovedește a fi temporar, „industria pur și simplu nu va mai putea produce”, a declarat Gracelin Baskaran, director al Programului de Securitate a Mineralelor Critice din cadrul Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale.
După convorbirea telefonică dintre Trump și Xi, exportul de minerale a fost reluat, dar nu la ritmul necesar pentru a menține lanțurile de aprovizionare fără întreruperi. Industria auto din SUA se pregătește deja să oprească producția în mai multe fabrici în urma lipsei de pământuri rare, iar un expert din domeniu a descris situația drept o supercriză a cipurilor. „Vor fi întreruperi peste tot. China ne are la mână”, a avertizat acesta.
Cu patru ani în urmă, criza de cipuri de calculatoare a dus la scăderea ritmului de producție în industria auto, provocând o creștere record a prețurilor la mașini. Deși mulți cred că problema afectează doar mașinile electrice, lipsa pământurilor rare va influența producția multor componente auto, de la motorașele pentru ștergătoarele de parbriz până la senzorii din centurile de siguranță. „Cred că vor fi întreruperi peste tot. China ne are la mână”, a reiterat expertul.
Industria auto din SUA se confruntă deja cu dificultăți, Ford închizând o uzină din Chicago timp de o săptămână din cauza lipsei de pământuri rare. Marii producători de mașini, inclusiv General Motors, Ford și Stellantis, au obținut licențe temporare pentru achiziționarea de pământuri rare, dar acestea sunt valabile doar pentru o perioadă maximă de șase luni.
Întrucât aceste minerale sunt esențiale pentru industriile din SUA, se fac eforturi pentru a găsi soluții alternative, cum ar fi utilizarea altor tipuri de magneți și motoare electrice care nu necesită magneți. Totuși, astfel de alternative vor reduce eficiența mașinilor. „Designurile de motoare care nu folosesc deloc magneți tind să fie mai puțin eficiente”, a explicat profesorul Roderick Eggert de la Colorado School of Mines.
China controlează în prezent 92% din producția globală de metale rare, având echipamentele necesare pentru procesarea acestora. Alte țări, inclusiv SUA, se grăbesc să își dezvolte propriile capacități de procesare, dar aceste proiecte ar putea dura luni sau chiar ani. „Desigur, ar fi trebuit să anticipăm că se va întâmpla asta”, a adăugat Baskaran, subliniind că reducerea dependenței de China ar fi trebuit să înceapă cu 15 ani în urmă.
