Prăbușirea avionului Air India afectează visurile companiei de a deveni lider internațional
Prăbușirea avionului Air India, soldată cu 294 de morți, a provocat o criză profundă în cadrul companiei, afectând planurile ambițioase ale grupului Tata de a transforma transportatorul într-o companie aeriană ”de clasă mondială”. După preluarea Air India de la stat în 2022, Tata a demarat un amplu plan de modernizare a flotei și a serviciilor pentru a repara imaginea deteriorată a companiei, care a fost afectată de ani de subinvestiții, întârzieri frecvente, reclamații ale clienților și pierderi financiare.
CEO-ul Campbell Wilson a declarat anterior că Air India trebuie să ajungă la nivelul giganților din industrie, precum Emirates. Totuși, accidentul recent ar putea compromite definitiv această redresare. ”Aeronave mai noi și întreținere riguroasă – doar așa poate supraviețui Air India”, a afirmat Vibhuti Deora, fost expert în cadrul Biroului de Investigații Aeronautice din India. Deora a reamintit că istoricul companiei include deja tragedii, precum accidentul din 2010 care a dus la moartea a 158 de persoane și cel din 2020 al diviziei low-cost Air India Express, soldat cu 21 de morți.
Accidentul a avut loc la scurt timp după ce premierul Narendra Modi a lăudat la New Delhi ”momentul de decolare” al industriei aeriene indiene, în fața unei audiențe internaționale. În semn de doliu, site-ul Air India a fost schimbat într-o versiune alb-negru, afișând numărul cursei prăbușite – AI-171.
Consultantul în comunicare Dilip Cherian a subliniat că pentru o companie aeriană, siguranța este fundamentul identității de brand, iar Air India a suferit o lovitură grea din acest punct de vedere. Cu o flotă de 198 de aeronave, dintre care aproape 70 au peste 10 ani vechime, Air India se confruntă cu competiția din partea rivalilor precum IndiGo, care operează avioane mai noi. Air India Express, divizia sa low-cost, deține 101 aeronave, dintre care 37% au peste 15 ani. Aeronava implicată în accident avea 11 ani, conform Flightradar24.
Deși Tata a plasat comenzi pentru 570 de avioane noi și a extins rețeaua internațională, clienții continuă să se plângă de scaune murdare, ecrane nefuncționale și întârzieri. În Marea Britanie, Air India a fost desemnată compania cu cele mai mari întârzieri în 2024, cu o medie de 46 de minute întârziere la decolare. Pe lângă problemele operaționale și pierderile financiare – 520 de milioane de dolari pierdere în 2023-2024 la venituri de 4,6 miliarde – compania trebuie acum să gestioneze una dintre cele mai grave catastrofe aviatice din istoria Indiei.
”Este o zi extrem de grea pentru toți cei din Air India. Ancheta va dura,” a declarat CEO-ul Campbell Wilson într-un mesaj video. Istoricul Air India include mai multe tragedii majore, precum accidentul din 2010, când un Boeing 737 ce venea din Dubai a ratat aterizarea și s-a prăbușit, și accidentul din 2020 al unei aeronave Air India Express care a ieșit de pe pistă, soldat cu 21 de decese.
Air India, odată celebră pentru serviciile luxoase promovate de fondatorul său, J.R.D. Tata, a suferit o degradare semnificativă a reputației începând cu mijlocul anilor 2000, pe fondul problemelor financiare. Compania a operat zboruri cu avioane widebody având scaune deteriorate în clasa business, iar unele aeronave noi au fost ținute la sol din lipsă de piese de schimb. Când Tata a preluat compania, Air India era ”într-o stare dezastruoasă”, a declarat CEO-ul Wilson într-un interviu, menționând că unele aeronave nu mai fuseseră modernizate de la livrarea lor în 2010-2011.
