Mangalia în centrul atenției: Un colos industrial pregătește reparația a 13 vase, esențiale pentru salarii, dar investitorii sunt precauți din cauza instabilității guvernamentale
Mediterranean Shipping Company (MSC), unul dintre cei mai mari operatori navali mondiali, a anunțat intenția de a repara 13 nave la șantierul Damen Shipyards Mangalia. Compania va plăti în avans pentru reparații câte 2 milioane de euro lunar, ceea ce va permite achitarea salariilor angajaților la zi începând cu luna august, precum și începerea plății restanțelor.
Ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a confirmat că există discuții avansate cu un operator mondial foarte mare, fără a confirma explicit numele MSC ca principal investitor. Ivan a menționat că au fost identificate 13 proiecte suplimentare de reparații navale, care vor demara imediat pentru a sprijini redresarea financiară a companiei.
Reparațiile vor asigura plata lunară a salariilor pentru 800 de muncitori, iar Ivan a precizat că mulți investitori au așteptat alegerile recente și formarea unui nou guvern pentru a continua discuțiile. Au fost purtate zeci de discuții cu potențiali investitori, inclusiv cinci companii din top 10 mondial, iar printre acestea se numără și investitori turci și sud-coreeni, precum Hyundai și Daewoo.
Conform surselor oficiale, MSC ar urma să negocieze cu Damen Holding BV preluarea acțiunilor grupului olandez și, ulterior, cu acționarul majoritar, entitatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, deținută de Ministerul Economiei.
MSC, fondată de Gianluigi Aponte și Rafaela Aponte Diamant, este un lider în domeniul transportului maritim, operând peste 900 de nave și având birouri în peste 155 de țări. În contrast, grupul Damen operează în 35 de țări, având 12.500 de angajați. MSC dispune deja de un birou, MSC Crewing Services, în Constanța, având intenția de a deveni cel mai mare angajator de navigatori români.
Patrimoniul Damen Shipyards Mangalia a fost evaluat recent la 944,28 milioane lei, în timp ce totalul datoriilor recunoscute se ridică la circa 1,87 miliarde lei. Datoriile includ creanțe semnificative ale Damen Holding BV, dar și ale Șantierului Naval 2 Mai SA. Procedura de arbitraj a fost inițiată de Damen Holding BV pentru rezilierea acordului de asociere și despăgubiri de jumătate de miliard de euro.
Până la finalul lunii martie 2025, Damen Shipyards Mangalia a acumulat datorii curente de 117,8 milioane lei, inclusiv peste 90 milioane lei către bugetele statului. Peste 800 de angajați de la șantierul naval din Mangalia vor primi salariile în două tranșe, iar ministrul Ivan a subliniat că 13 proiecte suplimentare de reparații vor începe de îndată pentru a susține redresarea financiară a companiei.
