Comisia de Urbanism respinge planul de dezvoltare pentru Mamaia
Primăria Constanța a inițiat actualizarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) pentru Mamaia, având ca scop stabilirea direcțiilor, priorităților și reglementărilor de amenajare a teritoriului, precum și dezvoltarea urbanistică a stațiunii. Planul preconiza stabilirea unui regim de înălțime maxim, crearea de noi spații verzi și introducerea unui sistem de transport modern, care să facă legătura între Constanța și Năvodari, prin Mamaia. Printre propunerile incluse în PUZ se număra și desființarea telegondolei.
În ciuda acestor intenții, Comisia de Urbanism a respins planul în forma sa actuală. La începutul lunii iulie 2024, municipalitatea a lansat în consultare publică documentațiile pentru actualizarea PUZ-ului stațiunii Mamaia, oferind cetățenilor posibilitatea de a trimite sugestii și propuneri. Totuși, Primăria Constanța nu a publicat încă raportul informării publicului.
În februarie 2025, PUZ-ul se afla în etapa de verificare și validare, aşteptând stabilirea Comisiei Tehnice de Urbanism. Aceasta a fost numită, iar în ședința din 6 iunie, planul a fost discutat pentru validare. Conform reprezentanților Primăriei Constanța, planul nu a fost validat și va fi revizuit în conformitate cu observațiile membrilor comisiei.
Propuneri și restricții pentru dezvoltarea stațiunii
Documentația include propuneri de reconfigurare a stațiunii, printre care dispariția telegondolei și introducerea unui sistem de transport public modern. Mamaia, parte a rețelei de stațiuni de pe litoralul românesc, se află printre cele mai populare destinații turistice, având o diversitate de activități de turism.
Planul de desființare a telegondolei a fost motivat prin impactul vizual și funcțional pe care stâlpii rețelei îl au asupra zonelor istorice, inclusiv în apropierea monumentului istoric Cazinoul din Mamaia. Documentația prevede continuarea promenadei la nord de Hotelul Rex, interzicerea noilor construcții la est de promenadă, precum și restricții ale regimului de înălțime pentru construcții noi.
Sistemul de transport propus ar urma să fie amplasat pe Bulevardul Mamaia, având rolul de a degreva stațiunea de trafic auto și de a restructura zonele verzi ocupate în prezent de parcări. De asemenea, se subliniază că, din punct de vedere istoric, utilizarea transportului feroviar a contribuit semnificativ la dezvoltarea stațiunii în perioada 1906 – 1950.
