Sub asediu: Industria germană în criză
Criza economică în curs din Germania a dus la pierderea a peste 100.000 de locuri de muncă în industrie într-un singur an. Sectorul auto, esențial pentru economia germană, a fost cel mai afectat, cu aproximativ 45.400 de locuri de muncă dispărute, conform datelor oficiale.
Până la sfârșitul primului trimestru, industria germană avea 5,46 milioane de angajați, ceea ce reprezintă o scădere de 1,8% sau 101.000 de angajați comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior. De la începutul anului 2019, înainte de pandemia de coronavirus, numărul angajaților a scăzut cu 217.000, echivalentul unei diminuări de 3,8%. În 2018, industria a atins un vârf de aproximativ 5,7 milioane de angajați.
Jan Brorhilker, partener la EY, a subliniat că companiile din industrie se confruntă cu o presiune imensă, menționând competiția acerbă din partea producătorilor chinezi, slăbirea piețelor cheie, stagnarea cererii în Europa și incertitudinea din jurul pieței din SUA. În plus, companiile se luptă cu costuri ridicate pentru energie și personal.
Proiecții privind pierderile de locuri de muncă
Brorhilker a avertizat că se așteaptă ca alte 70.000 de locuri de muncă să fie eliminate până la sfârșitul anului, în special în sectoarele ingineriei mecanice și auto, care au început deja programe de reducere a costurilor. El a adăugat că se va continua să se audă vești proaste înainte de a începe o eventuală îmbunătățire a condițiilor.
Performanța sectorului auto
În sectorul auto, unde cererea este slabă și concurența din China este acerbă, aproape 6% din locuri de muncă au fost pierdute într-un an, ocuparea forței de muncă scăzând la aproximativ 734.000 de persoane până la sfârșitul lunii martie. Reduceri semnificative au fost raportate și în industriile metalurgică și textilă, fiecare având pierderi de peste 4%. În schimb, sectoarele chimic și farmaceutic au înregistrat pierderi minime de doar 0,3%.
Creșterea pe termen lung a ocupării forței de muncă
Deși criza din industria germană a generat discuții despre dezindustrializare, datele arată că pe termen lung, ocuparea forței de muncă în industrie a crescut. La sfârșitul anului 2024, numărul angajaților era cu 3,5% sau 185.000 mai mult decât în 2014. Brorhilker a subliniat că sectorul industrial german a demonstrat o reziliență remarcabilă, dar este necesară îmbunătățirea condițiilor, inclusiv reducerea costurilor și diminuarea birocrației, precum și stimularea cererii interne pentru a reduce dependența de exporturi. Pachetul de investiții de mai multe miliarde de euro al guvernului federal ar putea oferi un impuls în acest sens.
Sectorul auto solicită reforme
Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) subliniază responsabilitatea guvernului de a acționa, având în vedere că competitivitatea Germaniei ca centru de afaceri a fost erodată în ultimii ani. Hildegard Muller, președinta VDA, a declarat că competitivitatea și atractivitatea Germaniei ca centru de afaceri trebuie să fie priorități pentru noul guvern federal, deoarece acestea influențează locurile de muncă viitoare.
