Acord revoluționar pentru drepturile călătorilor
Acordul politic la care au ajuns miniștrii Transporturilor din statele UE privind schimbarea regulilor de protejare a călătorilor în relația cu operatorii aerieni prevede drepturi extinse pentru pasageri, inclusiv în caz de perturbări ale curselor programate. Pasagerii vor avea dreptul de a fi preluați „de cea mai apropiată oportunitate”, inclusiv prin curse operate de alte companii sau prin mijloace alternative de transport.
Dacă în decurs de 3 ore compania aeriană care a anulat sau amânat cursa nu prezintă o variantă adecvată, pasagerii vor putea opta pentru un transport propriu, fiind îndreptățiți la rambursarea a până la 400% din prețul inițial al biletului. Acordul clarifică și dreptul la asistență, precum oferirea de hrană, băuturi și cazare.
În cazurile de întârziere pe pistă, pasagerii vor trebui debarcați după cel mult trei ore, iar dacă compania nu oferă sprijinul prevăzut, aceștia vor putea solicita rambursarea cheltuielilor efectuate. Pentru întârzieri mai mari de patru ore pe distanțe sub 3.500 de kilometri și în cadrul Uniunii Europene, pasagerii vor primi 300 de euro. În cazul zborurilor de peste 3.500 km, despăgubirea va fi de 500 de euro pentru întârzieri mai mari de șase ore.
Companiile aeriene nu vor putea refuza plata compensațiilor pe motivul existenței unor „circumstanțe extraordinare”, decât dacă pot demonstra că au luat toate măsurile rezonabile pentru a preveni incidentul. De asemenea, pentru anulările de zbor anunțate cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare, compania va fi obligată să ofere formulare precompletate pentru cererile de compensații.
Practicile de tip „no-show” sunt descurajate, iar pasagerii care nu au folosit zborul dus, dar sunt refuzați la retur, vor putea solicita compensații. Companiile vor fi obligate să ofere informații clare despre drepturile pasagerilor în timpul rezervării și despre procedurile de soluționare a cererilor. Termenul pentru depunerea unei reclamații va fi de șase luni de la incident, iar operatorii vor avea la dispoziție 14 zile pentru a răspunde și a achita eventualele compensații.
Ministrul infrastructurii din Polonia, Dariusz Klimczak, a apreciat că acordul constituie „o bornă istorică”, fiind prima reformă majoră în acest domeniu după o perioadă de 12 ani în care nu a fost posibil un consens. Noul cadru stabilit de acest acord își propune să stabilească reguli ‘mai simple și mai clare’ pentru pasageri, păstrând în același timp concurența între companiile aeriene în cadrul pieței interne.
Textul, aprobat de miniștrii transporturilor din statele membre, urmează să fie prezentat Parlamentului European. Acesta a fost apărat de președinția poloneză a UE, care a salutat depășirea ‘unei etape istorice’ în această chestiune, după 12 ani de negocieri.
Asociația Airlines for Europe (A4E), care include companii precum Air France-KLM, Lufthansa, Ryanair și easyJet, și-a exprimat dezamăgirea față de acord, reproșând că introduce ‘și mai multă complexitate’ în comparație cu propunerea inițială a Comisiei Europene din 2013. În timpul negocierilor, a fost ridicată ideea de a crește pragul de compensare a pasagerilor de la trei la cinci ore de întârziere, idee respinsă de Germania.
