Alertă în industria auto: Riscul suspendării programului Rabla îngrijorează specialiștii
Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) a exprimat o preocupare majoră în legătură cu „posibilitatea suspendării parțiale sau totale a programului RABLA ediția 2025”. Această îngrijorare vine în contextul discuțiilor și negocierilor pentru formarea unui nou guvern, care ar putea implica un program de restructurare fiscală destinat reducerii deficitului bugetar.
ACAROM a avertizat că o astfel de inițiativă ar putea avea un impact devastator asupra industriei auto din România. Vânzările de automobile au înregistrat o scădere drastică, de peste 30% în luna mai, iar asociația consideră că declarațiile care contestă oportunitatea programului RABLA sunt „nefondate și nesustenabile”, generând și mai multă incertitudine pe o piață deja afectată de turbulențe.
Programul Rabla a început la finalul lunii mai pentru persoanele juridice și urmează să demareze pe 19 iunie pentru persoanele fizice. De asemenea, pe 4 mai a avut loc etapa destinată unităților administrativ-teritoriale (UAT-uri).
„Stoparea sau eliminarea unor programe de susținere a vânzării de autovehicule noi, mai eficiente, mai sigure și mai puțin poluante, ar reprezenta o greșeală imensă, care va aduce României pierderi greu de recuperat”, a declarat ACAROM. Conform datelor asociației, în primele 5 luni ale anului 2025, vânzările de autoturisme noi către persoane fizice au scăzut cu 26% comparativ cu perioada similară din 2024, principalul motiv fiind întârzierea lansării programului RABLA 2025. În contrast, importul de vehicule second-hand, majoritatea nefiscalizate, a crescut cu peste 30%, iar vârsta medie a acestora este de peste 8 ani, ceea ce contribuie la îmbătrânirea parcului auto național, vârsta medie actuală fiind de 15,4 ani.
Programul Rabla a reușit, în cei 20 de ani de existență, să scoată de pe străzi peste 1.000.000 de autovehicule vechi și să înmatriculeze peste 650.000 de automobile noi. ACAROM subliniază că vânzările de autovehicule sunt fiscalizate 100%, iar finanțarea prin tichetele Rabla generează venituri la bugetul de stat, raportul fiind de 1 la 1,5 doar din colectarea TVA. Dacă se includ și impozitele și accizele, raportul beneficiu/cost depășește 1 la 2.
„În ciuda opiniilor contrare exprimate în media, programul RABLA pentru autovehicule aduce venituri la bugetul de stat, nefiind o cheltuială nejustificată”, afirmă ACAROM.
Printre efectele negative ale opririi acestui program se numără întârzierea sau anularea colectării unor venituri considerabile la bugetul de stat, costuri suplimentare pentru clienți, creșterea costurilor de finanțare și riscul de a pune în pericol mii de locuri de muncă din sectorul auto.
Date despre industria auto și parcul auto din România
- România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din UE, cu o vârstă medie de 15,4 ani, cu 3 ani mai mult decât media UE (12,5 ani).
- 70% din autoturismele înmatriculate pentru prima dată în România în 2024 sunt second-hand.
- Eliminarea taxei de primă înmatriculare în 2017 a crescut procentul autoturismelor second-hand înmatriculate de la 76% în 2016 la 83% în 2017, stabilizându-se apoi la 70% în 2024.
- Peste 80% din autoturismele din România au o vârstă mai mare de 10 ani, comparativ cu 45% media UE.
- În perioada 2007-2024 au fost importate aproximativ 5,3 milioane de autoturisme second-hand.
- Dacă tendințele actuale continuă, vârsta medie a parcului auto va ajunge la 17 ani până în 2030.
- Îmbătrânirea parcului auto complică reducerea emisiilor de CO2 și atingerea obiectivelor Pactului Ecologic European (Green Deal).
