Puterea birocraților chinezi: Cine controlează aprovizionarea globală a industriei auto?
Într-o clădire gri de pe latura de est a pieței Tiananmen din Beijing, o echipă de funcționari din cadrul Ministerului chinez al Comerțului decide soarta industriei auto mondiale prin fiecare licență de export de metale rare pe care o eliberează. China deține cvasi-monopolul pe piața metalelor rare, esențiale pentru producția magneților utilizați în motoarele automobilelor electrice. În luna aprilie, includerea acestor metale pe lista produselor restricționate la export a forțat toți exportatorii să ceară licențe de la oficialii din Beijing.
Revizuirea autorizațiilor de export pentru metale rare, care sunt cruciale nu doar pentru automobile, ci și pentru turbinele eoliene și avioanele de vânătoare americane F-35, revine Biroului pentru securitate industrială și control al importurilor și exporturilor, o entitate din subordinea Ministerului chinez al Comerțului. De la finele lunii aprilie, au fost eliberate doar câteva autorizații de export, iar lobby-iștii și diplomații subliniază că aceasta reprezintă doar o mică parte din cererile venite de la constructorii auto, companiile care produc semiconductori și firmele din sectorul aerospațial din întreaga lume.
Când au fost introduse noile restricții, biroul de control al exporturilor avea doar 30 de angajați, dar personalul s-a dublat acum la aproape 60. Aceasta a fost confirmată de surse care au participat recent la o reuniune între Ministerul chinez al Comerțului și reprezentanți ai companiilor chineze și europene de semiconductori. Adam Dunnett, secretarul general al Camerei de comerț europene în China, a declarat că, deși MOFCOM a majorat resursele pentru a face față cererii, situația are un impact semnificativ asupra diverselor sectoare și că implementarea acestor măsuri ar fi putut fi mai bine planificată.
Potrivit schemei de personal publicate pe site-ul Ministerului chinez al Comerțului, în luna iunie 2024 erau doar trei oficiali de rang înalt în cadrul biroului care pot aproba licențele de export. Pe pagina de Internet a ministerului este afișat și programul de lucru al biroului: Miercuri între orele 8:30 – 11:30 și 14:00 – 17:00.
Asociația Europeană a Furnizorilor Auto (CLEPA) a anunțat că mai multe uzine și linii de producție ale furnizorilor europeni de componente auto au fost închise din cauza lipsei de metale rare, provocată de decizia Chinei de a impune restricții la exporturi, avertizând că urmează și alte închideri.
