Wizz Air înregistrează o cădere dramatică a acțiunilor, după o reducere de 41% a profitului
Wizz Air, al treilea cel mai mare operator aerian low-cost din Europa, a raportat o scădere semnificativă a profiturilor, în ciuda prețurilor la combustibil care se află la cele mai scăzute niveluri din ultimii ani. Acest lucru a condus la o prăbușire de 28% a acțiunilor companiei pe bursă. Wizz Air deține o cotă de piață de peste 50% în România.
Scăderea profitului net cu 41,5% față de anul precedent a fost cauzată de creșterea costurilor și de imobilizarea la sol a 42 de aeronave Airbus A320/A321neo din cauza problemelor la motoare. Cheltuielile pentru întreținere, materiale și reparații au crescut cu aproape 16%, iar compania a fost nevoită să închirieze aeronave pentru a compensa deficitul din flotă.
Deși profitul net a fost de 213,9 milioane de euro, cifra s-a dovedit a fi mai mare decât așteptările pieței, care preconizau un profit de 163 de milioane. Această depășire s-a datorat unui credit fiscal record de 194,2 milioane de euro, mai mare decât cel din anul anterior. Profitul înainte de impozitare a fost, totuși, de doar 19,7 milioane de euro, în scădere cu 94,2% față de 341,1 milioane în anul precedent.
În ultimele 12 luni, Wizz Air a transportat un număr record de 63,4 milioane de pasageri, având un factor de încărcare mediu de 91,2% din cele 231 de aeronave. Veniturile totale au fost de 5,27 miliarde de euro, în creștere cu 3,8% față de anul anterior, din care 2,92 miliarde au provenit din vânzarea de bilete, iar 2,35 miliarde din venituri suplimentare.
Problemele cu motoarele Pratt & Whitney, instalate pe aeronavele Airbus A320neo și A321neo, au avut un impact semnificativ asupra planurilor de creștere ale companiei. Wizz Air a fost cea mai afectată companie aeriană din Europa de această situație, iar prognozele pentru perioada 2025-2026 nu indică o îmbunătățire semnificativă, având în vedere că 34 de aeronave vor rămâne imobilizate până la 30 septembrie.
CEO-ul Wizz Air, József Váradi, a declarat că compania a operat în „circumstanțe unice” și că problemele motoarelor au influențat profund performanța costurilor. Wizz Air a convenit asupra unui alt pachet de compensații cu Pratt & Whitney pentru a acoperi costurile directe cauzate de aeronavele imobilizate.
Până în 2027, Váradi se așteaptă la o revenire a majorității avioanelor în operare, considerând că acesta va fi punctul de cotitură. Analiștii de la Goodbody prevăd un profit net de aproximativ 200 de milioane de euro pentru anul financiar 2026, o reducere semnificativă față de estimările anterioare de 415 milioane.
