Producătorii europeni de piese auto își suspendă activitatea din cauza restricțiilor impuse de China asupra exportului de metale rare
Mai multe uzine și linii de producție ale furnizorilor europeni de componente auto au fost închise din cauza lipsei de metale rare, provocată de decizia Chinei de a impune restricții la astfel de exporturi, a anunțat Asociația Europeană a Furnizorilor Auto (CLEPA). Aceasta a avertizat că urmează și alte închideri, conform unei declarații transmise de Reuters.
Din cele câteva sute de solicitări de acordare de licențe de export depuse de furnizorii auto de la începutul lunii aprilie, doar un sfert au fost aprobate până acum. CLEPA a menționat că unele solicitări au fost respinse din motive descrise drept ”extrem de procedurale”.
Asociația a subliniat că procedurile variază de la o provincie la alta și, în mai multe cazuri, au fost solicitate informații sensibile referitoare la proprietatea intelectuală. Reprezentanții CLEPA au avertizat că, în cazul în care aceste proceduri nu vor fi urgentate, mai multe uzine ar putea fi afectate în următoarele trei-patru săptămâni, pe măsură ce stocurile se epuizează.
Decizia autorităților chineze din luna aprilie de a suspenda exporturile pentru o gamă largă de metale rare și magneți a perturbat lanțurile de aprovizionare ale producătorilor auto, precum și ale firmelor din sectorul aerospațial, industriei semiconductorilor și industriei de apărare la nivel global. Organisme reprezentative din Germania, SUA și India au solicitat politicienilor din țările lor să facă presiuni asupra Beijingului pentru a găsi o soluție rapidă.
Asociația Constructorilor Germani de Automobile (VDA) a avertizat că restricțiile impuse de China la exporturile de metale rare, utilizate într-o gamă largă de componente, ar putea provoca în curând întreruperi în activitatea de producție. Potrivit președintelui VDA, Hildegard Mueller, China a eliberat unele autorizații unui număr redus de producători de metale rare, inclusiv pentru furnizorii producătorului auto german Volkswagen, dar cantitățile sunt insuficiente pentru a asigura o producție fără probleme.
Săptămâna trecută, producătorul german de componente auto Bosch a declarat că furnizorii au fost blocați de noile proceduri chineze, mai stricte, de acordare a licențelor de export. Majoritatea analiștilor consideră că autoritățile de la Beijing utilizează aceste restricții ca instrument de presiune diplomatică, având în vedere că nu există alternative la metalele rare furnizate de China.
