Bătălia Constructorilor: România, Austria și Turcia în competiție pentru un segment al Autostrăzii Unirii
Compania Națională de Investiții Rutiere a primit șase oferte de la constructori din România, Austria și Turcia pentru contractul de proiectare și execuție al tronsonului 2 Târgu Frumos-Lețcani al Autostrăzii Unirii-A8. Ofertele sunt următoarele:
- Ofertant unic: STRABAG.
- Asociere: MAKYOL Insaat Sanayi Turzim ve Ticaret A.S (Lider) – CBI CONSTRUCȚII TURISM & INVESTIȚII S.R.L.
- Asociere: Kalyon Insaat Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi (Lider) – OZKAR INSAAT SANAYI ve Ticarte ANONIM SIRKETI.
- Asociere: BISKON YAPI ANONIM SIRKETI (Lider) – STRACO HOLDING – ILGAZ CONSTRUCTION.
- Asociere: DANLIN XXL (Lider) – GROMA HOLD LTD, Intertranscom Impex S.R.L – EVROPEISKI PATISHTA.
- Asociere: IC ICTAS INSAAT SANAYI ve TICARET A.Ș. (Lider) – ROTARY CONSTRUCȚII MENTENANȚĂ.
Tronsonul 2 Târgu Frumos-Lețcani are o lungime de 28,6 kilometri și un cost estimat de 5,5 miliarde lei, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene prin Programul Transport PT 2021-2027. Durata de realizare a tronsonului este de 46 de luni, incluzând 10 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție.
CNIR a prevăzut acordarea punctajului suplimentar constructorului care își asumă și prioritizează segmentul de 4 kilometri, care va funcționa ca o centură a localității Podu Iloaiei, asigurând finalizarea acestui segment în cel mult 14 luni. Contractul prevede realizarea a 33 de poduri și pasaje, 2 tunele, 3 noduri și 12 kilometri de Drumuri de Legătură.
Luna trecută, CNIR a transmis spre publicare în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) contractele pentru construirea ultimelor trei tronsoane ale Autostrăzii Unirii-A8, cu următoarele termene pentru depunerea ofertelor:
- Tronsonul 3 Lețcani (DN 28)- DN 24 (Iași), termen-limită pentru depunerea ofertelor: 25 August 2025.
- Tronsonul 4 DN 24 (Iași)-Golăiești, termen-limită: 1 septembrie 2025.
- Tronsonul 5 Golăiești-Vamă (Pod peste Prut la Ungheni), termen depunere: 28 iulie 2025.
Directorul general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, Gabriel Budescu, a declarat: „Am lansat în licitație ultimele trei tronsoane care întregesc Autostrada Unirii. Având în vedere discuțiile din cadrul întâlnirii cu reprezentanții constructorilor, am decis să acordăm o perioadă mai generoasă pentru a sprijini depunerea unor oferte competitive.”
Contractele sunt finanțate din fonduri europene nerambursabile, Programul Transport 2021-2027, și din fonduri de la Bugetul de Stat. Valoarea estimată a contractului de proiectare și execuție pentru tronsonul 3 (17,7 km) este de 5,2 miliarde lei, iar pentru tronsonul 4 (12,7 km) este de 4,1 miliarde lei, fiecare având o durată de realizare de 46 de luni (10 luni pentru proiectare și 36 luni pentru execuție). Tronsonul 5, cu o lungime de 2,77 km, are o valoare de 267 milioane lei și un termen de realizare de 18 luni.
Anunțurile de licitație vor fi vizibile în SEAP după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Pentru tronsonul 1 Moțca-Târgu Frumos au fost depuse șase oferte, iar pentru tronsonul 2, Târgu Frumos-Lețcani, ofertele vor fi deschise pe 2 iunie 2025.
