Educația, un domeniu subfinanțat de ani buni
Daniel David a declarat că sunt efectuate analize cu privire la posibilitatea reducerii cheltuielilor în sistemul de educație, însă a subliniat că acest domeniu este subfinanțat de mulți ani. Astfel, el a propus ca banii economisiți să fie reinvestiți în educație și cercetare. David a afirmat: „Da, avem lucruri de eficientizat în zona educaţiei şi cercetării, dar, în acelaşi timp, ce reuşim să eficientizăm, va trebui să întoarcem tot în sistemul de educaţie şi cercetare, care are o subfinanţare cronică de foarte mulţi ani.”
Ministrul a menționat că, deși în prezent se află într-o situație economico-financiară complicată, este important ca, în următorii patru sau cinci ani, să se atingă procentele din PIB prevăzute în legislația educației și cercetării. El a declarat: „Repet, nu acum, trebuie să atingem în cinci ani acest lucru, altfel degeaba punem diverse ţinte în lege, dacă le prorogăm mereu.”
Posibilități de ajustare a normei didactice
Întrebat despre majorarea normei didactice ca măsură pentru reducerea deficitului bugetar, ministrul a subliniat că această idee este discutată de mult timp, dar orice ajustare trebuie să fie corelată cu standardele europene. David a explicat: „Această idee nu este o idee nouă, am auzit-o discutată de la începutul mandatului de ministru. Trebuie să ne raportăm la setul de bune practici europene.”
El a adăugat că, în funcție de numărul de ore comparativ cu media europeană, se poate discuta despre reducerea sau creșterea normei didactice, având în vedere și angajamentele față de profesori, inclusiv în ceea ce privește salariile pentru debutanți.
Impactul asupra cadrelor didactice
Referitor la posibilitatea de a renunța la profesorii plătiți cu ora, David a menționat că nu se poate renunța la acești profesori acolo unde este nevoie de ei pentru a acoperi orele prevăzute în programa școlară. El a spus: „Depinde câte ore sunt, depinde dacă ne permitem să renunţăm la acei profesori. Este foarte important ca orice modificare să nu afecteze calitatea procesului educaţional.”
Ministrul a concluzionat că directorii nu pot renunța pur și simplu la profesori dacă nu au persoanele necesare pentru a susține lecțiile și a îndeplini cerințele curriculare. În acest context, el a subliniat complexitatea situației și necesitatea de a asigura un proces educațional de calitate.
