UMB, constructorul român, solicită încheierea amiabilă a contractelor pentru două tronsoane ale Autostrăzii A8. Ce ascunde conflictul?
Asociaţia Pro Infrastructură a anunțat că UMB solicită rezilierea și încetarea „amiabilă” a contractelor pentru două loturi ale Autostrăzii A8. Motivul invocat este suma iniţială pe care UMB trebuie să o plătească Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) aferentă garanţiei de bună execuţie, care reprezintă 1,5% din preţul contractului. Această sumă este prevăzută în toate contractele recente încheiate de CNAIR și CNIR, iar reducerea ei ar încălca legislaţia.
„Românii, şi în special moldovenii, aşteaptă de mai bine de 30 de ani să se lege de Europa printr-o conexiune rutieră modernă, rapidă şi sigură. Am sperat că secţiunile cele mai dificile ale Autostrăzii A8 sunt adjudecate de UMB, cel mai puternic constructor din piaţă, ceea ce părea o garanţie că acestea vor deveni realitate, în ciuda problemelor de finanţare. Însă, UMB, autodeclarat patriot și hotărât să-și dezvolte regiunea, solicită încheierea contractului proaspăt semnat pentru tronsonul Ditrău-Grinţieş (7,3 miliarde lei cu TVA) și cel de pe Sărăţeni-Joseni (5,9 miliarde lei cu TVA) pe care ar trebui să-l parafeze în curând”, au comunicat reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.
„Mărul discordiei” este suma pe care UMB trebuie să o plătească CNIR pentru garanţia de bună execuţie, estimată la aproximativ 90 milioane lei. „Aceasta a fost acceptată și asumată de UMB atât prin depunerea ofertei în cadrul licitaţiei, cât și prin semnarea contractului care specifică clar această clauză. UMB solicită CNIR reducerea de la 1,5% la 0,5% a sumei aferente garanţiei de bună execuţie. CNIR a trimis inițial un document nesemnat, dar ulterior a realizat că este ilegal și a solicitat un punct de vedere de la ANAP (Agenţia Naţională de Achiziţii Publice) și de la DGOIT (Direcţia Generală Programe Europene Transport din MT), primind confirmarea că o asemenea modificare este substanţială și nu poate fi efectuată fără a încălca legea achiziţiilor publice. Mai mult, pierderea fondurilor europene ar fi o certitudine”, au adăugat specialiștii asociației.
Reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură afirmă că „UMB se supără, îşi ia jucăriile şi pleacă”. „UMB vrea pur și simplu să renunțe și, culmea, cere restituirea imediată a scrisorii de garanţie de participare la licitaţie. Această garanţie este esenţială pentru a preveni ca statul să se confrunte cu antreprenori neserioşi care se răzgândesc fără motiv după ce au fost declaraţi câştigători. Clauza respectivă nu este specifică doar acestor contracte, ci este prezentă pe toate cele licitate de CNAIR şi CNIR în ultima perioadă”, au mai transmis aceștia.
Asociaţia Pro Infrastructură îşi exprimă speranţa că UMB îşi va schimba poziţia, va respecta clauzele contractuale asumate şi va construi sectoarele din Autostrada A8.
