Conflictele privind compensațiile pasagerilor pentru întârzierile zborurilor frânează reformele UE
O tentativă de relansare a unei actualizări blocate de mult timp a sistemului UE de compensare a pasagerilor curselor aeriene pentru zborurile întârziate sau anulate se lovește de obstacole generate de un grup de țări, condus de Germania. Aceasta a fost informația prezentată de Politico.
Președinția poloneză a Consiliului spera să avanseze cu acest dosar, aflat într-o stare de stagnare din 2013, însă un text negociat în ultimele luni nu a obținut suficient sprijin în timpul reuniunii ambasadorilor UE, conform mai multor diplomați europeni.
Compensațiile actuale pentru pasageri
În prezent, pasagerii primesc compensații cuprinse între 250 și 600 de euro, în funcție de distanța parcursă, dacă ajung la destinație cu trei ore sau mai mult peste ora prevăzută inițial. Companiile aeriene se plâng de mult timp în legătură cu acest prag de trei ore, afirmând că le oferă prea puțin timp pentru a rezolva problemele fără a suporta costuri mari de compensare.
În 2013, Comisia Europeană a propus creșterea pragului minim de întârziere pentru a acorda compensații la cinci ore pentru toate zborurile din UE sau zborurile extra-UE de până la 3.500 de kilometri, la nouă ore pentru zborurile între 3.500 km și 6.000 km, și la douăsprezece ore pentru zborurile de peste 6.000 km. Parlamentul European și-a adoptat poziția pe acest dosar în 2014, dar statele membre nu au făcut progrese de peste un deceniu.
Propunerea Poloniei
Textul propus de președinția poloneză urmărește creșterea pragului minim de întârziere necesar pentru ca pasagerii să primească compensații la patru ore pentru zborurile de până la 3.500 km sau în interiorul UE și la șase ore pentru zborurile mai lungi de 3.500 km. Totuși, Berlinul a reușit să formeze o coaliție de țări care doresc menținerea pragului actual de întârziere, dar și plafonarea sumelor care pot fi acordate la 300 de euro.
Varșovia încearcă acum să ajungă la un acord cu unele țări sceptice, cum ar fi Spania, în legătură cu modificările care ar putea atrage sprijin suficient pentru un text revizuit la următoarea reuniune a ambasadorilor din 4 iunie și apoi la Consiliul Transporturi din 5 iunie. Din moment ce pragul pentru compensare se află în centrul disputei, unii diplomați cred că va fi greu de ajuns la un compromis.
Îngrijorările companiilor aeriene
Companiile aeriene sunt îngrijorate că noul blocaj va duce din nou la moartea unei reforme așteptate de mult timp. Reprezentanții grupului de lobby A4E (Airlines for Europe) consideră că statele membre ar trebui să profite acum de oportunitate pentru a adopta o reformă semnificativă și pentru a îmbunătăți experiența de zbor pentru milioane de europeni.
Analiza A4E asupra datelor Eurocontrol arată că pragurile de întârziere de cinci și nouă ore ar ajuta 70% dintre zborurile care pot fi salvate, oferind pasagerilor claritate și opțiuni reale pentru continuarea călătoriei. În contrast, o coaliție de organizații pentru drepturile consumatorilor afirmă că pragul de trei ore „a devenit o piatră de temelie a protecției pasagerilor” și că extinderea acestuia ar reprezenta „un regres inacceptabil față de nivelul actual de protecție”.
