Intervenții rapide promovate de chestorul Cornel Mototolea: semafoare pentru pietoni destinat să decongestioneze DN39
În cadrul ședinței din data de 28 mai 2025, ora 9.00, a Colegiului Prefectural Constanța, chestorul Cornel Mototolea, șeful IPJ Constanța, a discutat despre soluții pentru reorganizarea traficului pe DN39, Varianta Eforie Nord. Tronsonul cel mai afectat de aglomerarea traficului este cel cuprins între sensul giratoriu de la intrarea în Eforie Nord (Peco Petrom) și sensul giratoriu de la ieșirea din Eforie Nord (”pastilă”- gară CFR Eforie), având o lungime de 2 km și circulație pe 3 benzi reversibile.
Timpul normal de parcurs este de 3-5 minute, însă în sezonul estival, acest tronson poate fi parcurs în peste 40 de minute. Schimbarea sensurilor pe benzile reversibile se face de cel puțin 3 ori pe zi, implicând oprirea traficului la ambele capete ale tronsonului și modificarea poziției indicatoarelor de informare, cu participarea unui reprezentant de la Secția Drumuri Naționale și al poliției rutiere. În orele de vârf, se generează coloane de aprox. 16 km, afectând fluența traficului în localitățile Eforie Sud și Nord, Agigea, Lazu, Cumpăna și municipiul Constanța.
Această situație complicată este agravată de intersectarea rutelor autocamioanelor de transport marfă și se traduce prin prelungirea timpilor de intervenție pentru echipajele ISU, Serviciul de Ambulanță și Poliția Rutieră.
În fiecare sezon estival (01 mai – 15 septembrie), S.S.R., cu sprijinul echipajelor S.M.S.R., desfășoară zilnic activități de monitorizare și dirijare a traficului rutier pe DN39, cu cel puțin 10 polițiști rutieri pe două schimburi, amplasați în nodurile rutiere și la marcajele pietonale. Totuși, 70% dintre lucrătorii B.D.N.E.A. sunt angajați în dirijarea traficului, ceea ce reduce capacitatea operativă a echipajelor de intervenție.
Pentru ameliorarea acestei situații, au fost propuse următoarele soluții:
- Instalarea de semafoare electrice acționate manual pentru pietoni la trecerile de pe str. Traian (Varianta Eforie Nord), care să asigure un flux continuu al traficului auto, alternând cu traversarea pietonilor.
- Înlocuirea indicatoarelor de informare despre sensurile pe benzile reversibile cu panouri electronice, care să permită modificarea acestora prin comandă electronică.
Potrivit O.U.G. nr. 195/2002, administratorul drumului public este obligat să instaleze indicatoare și să aplice marcaje conforme standardelor în vigoare. Poliția rutieră poate solicita administratorului executarea sau desființarea amenajărilor rutiere, în scopul asigurării desfășurării în condiții de siguranță a circulației.
În fiecare an, C.N.A.I.R. – D.R.D.P. Constanța a comunicat că se fac demersuri pentru construirea unei variante ocolitoare, însă soluția este considerată de termen lung, fiind necesare măsuri urgente pentru o problemă generată pe un drum de interes european.
