Impactul tarifelor americane asupra sectorului auto românesc
România nu are activități comerciale directe cu SUA, astfel că tarifele majorate impuse de președintele Donald Trump pentru vehiculele și piesele auto importate din Uniunea Europeană nu vor afecta direct industria auto din România. Totuși, Asociația Constructorilor Auto din România (ACAROM) avertizează că aceste măsuri vor afecta companiile auto din UE și din SUA, dar și indirect companiile de componente din România.
Datele transmise de reprezentanții industriei auto arată că Europa a exportat, la finele lui 2024, un volum total de 757.654 autoturisme către SUA, iar valoarea acestora s-a ridicat la 38,9 miliarde euro. Dintre acestea, 111.584 autoturisme au fost vehicule complet electrice, cu o valoare de 5,6 miliarde euro. Pe de altă parte, importurile UE din SUA s-au cifrat la 169.152 autoturisme, în valoare de 7,8 miliarde euro, cele mai multe fiind produse de mărci europene în SUA.
În ceea ce privește componentele și piesele auto, valoarea totală a exporturilor din UE se situează la aproximativ 7 miliarde euro, în timp ce Uniunea Europeană a importat din SUA componente de două miliarde euro.
România nu este expusă direct noilor tarife, întrucât niciunul dintre producătorii de vehicule de la noi nu exportă către SUA mașinile asamblate aici. “România nu exportă către SUA autoturisme fabricate în România, nici prin export direct, nici prin export intermediar”, a declarat Adrian Sandu, secretar general al ACAROM. “Se exportă anumite componente, fie în mod direct, fie în mod indirect, prin export de componente către Germania, Franța, Italia etc. Acestea devin apoi ansambluri și sunt exportate în SUA sau se asamblează direct pe vehicule care au destinație finală SUA”, a adăugat acesta.
Un exemplu oferit de ACAROM este cel al companiei Bosch, care exportă calculatoare de gestiune motor (ECU) atât în Mexic și SUA, cât și în Germania pentru asamblare pe vehicule cu posibilă destinație SUA. Alte companii menționate sunt Draxlmaier (cablaje) și Continental (anvelope, electronice).
Impactul direct al taxelor vamale impuse de SUA nu va fi semnificativ în România. Totuși, impunerea unor taxe vamale la importul de vehicule din UE în SUA va scădea atractivitatea acestor vehicule, ceea ce va duce la o scădere a volumului de vehicule importate în SUA din UE. Aceasta poate însemna o scădere a producției de vehicule în UE, cu un impact pe întreg lanțul de furnizori, inclusiv asupra producției de componente din România. “Atât companiile din Uniunea Europeană, cât și cele din SUA vor fi afectate de aceste decizii”, a concluzionat Adrian Sandu.
