CATL din China își dezvăluie strategia îndrăzneață pentru transformarea industriei globale de transport marfă
Compania chineză CATL anunță un plan ambițios pentru a revoluționa piața globală a vehiculelor de transport marfă, urmărind ca până în 2028, jumătate dintre camioanele noi vândute în China să fie electrice. Această inițiativă include închirierea bateriilor, ceea ce va contribui la reducerea costurilor.
Planul a fost dezvăluit de Robin Zeng, directorul general al CATL, într-un interviu pentru a marca listarea companiei la bursa din Hong Kong. Zeng a subliniat că alimentarea cu baterii ar putea reduce costul pe tonă-kilometru cu 35% în comparație cu camioanele alimentate cu combustibil tradițional.
CATL a semnat deja contracte cu mai mulți producători chinezi de TIR-uri pentru utilizarea unei baterii standardizate numite “Number 75”. De asemenea, compania dezvoltă o rețea de puncte de încărcare unde bateriile pot fi lăsate și schimbate. “Bateria nu va fi deținută de client, ci doar va fi închiriată, ceea ce va reduce semnificativ costul de achiziție al camionului”, a explicat Zeng. El a adăugat că acumulatorii ar putea fi schimbați în mai puțin de cinci minute, un timp comparabil cu cel necesar pentru alimentarea cu motorină.
Conform datelor Asociației Chineze a Autoturismelor, în primul trimestru al anului 2025, aproximativ 14% din camioanele vândute în China erau hibride plug-in, complet electrice sau alimentate cu hidrogen. Declarațiile lui Zeng sugerează că producătorii tradiționali de camioane, precum Volvo, Man și Daimler, se pot confrunta cu o concurență acerbă din partea companiei CATL, similar cu ceea ce se întâmplă pe piața autoturismelor.
După prăbușirea companiei suedeze Northvolt, considerată cândva cea mai mare speranță a Europei în industria bateriilor, Zeng a menționat că CATL poartă discuții cu două grupuri europene, fără a le numi, “pentru a le ajuta să schimbe foaia de parcurs tehnologic greșită cu cea corectă”. CATL intenționează să folosească fondurile atrase de la bursă pentru a construi o nouă fabrică de baterii în Debrecen, Ungaria, având deja două puncte de lucru în Europa, în Spania și Germania.
