Atenție, România! O nouă înșelătorie telefonică face ravagii!
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a emis o alertă cu privire la apariția unor tentative de fraudă, în care persoane necunoscute se pretind a fi angajați ai instituției. Recent, o persoană a fost înșelată să ofere informații personale și financiare sensibile, fiind contactată succesiv de pretinși angajați ai unei bănci, ai Poliției și ai ASF.
Conform comunicatului ASF, „într-un caz recent, o persoană a fost contactată succesiv de pretinși angajați ai unei bănci, ai Poliției și ai ASF. Sub pretextul investigării unui presupus furt de identitate și a unei cereri fictive de credit, aceste persoane au creat o aparență de urgență, determinând victima să furnizeze informații personale și financiare sensibile”.
În ultima etapă a schemei frauduloase, victima a fost contactată de un individ care s-a recomandat drept reprezentant al ASF. Acesta a transmis printr-o aplicație de mesagerie o așa-zisă carte de vizită digitală, folosind date reale (nume și fotografie) ale unui angajat ASF, pentru a conferi o aparență de legitimitate. Ulterior, sub pretextul desfășurării unei „proceduri confidențiale de protecție a conturilor bancare”, presupusul angajat ASF a solicitat semnarea unui contract de confidențialitate cu prevederi abuzive și fără temei legal, în care erau menționate penalități financiare considerabile, în cazul divulgării discuțiilor. De asemenea, acesta a cerut victimei să comunice sumele pe care le deține în toate conturile bancare.
Autoritatea de Supraveghere Financiară subliniază că această conduită reprezintă o deturnare gravă a identității instituției și o încălcare flagrantă a normelor de interacțiune între autoritățile publice și cetățeni. ASF nu utilizează astfel de practici, nu impune clauze de confidențialitate coercitive, nu solicită semnături prin aplicații neautorizate și nu condiționează sprijinul oferit de exprimarea verbală a unui acord sau dezacord.
ASF se delimitează categoric de orice astfel de acțiuni și reiterează faptul că nu contactează telefonic persoane fizice pentru a solicita semnături, informații financiare personale, declarații verbale sau semnarea unor contracte de confidențialitate. Orice interacțiune oficială are loc prin canale formale, transparente și în conformitate cu legislația în vigoare.
