Reglementarea educației la domiciliu, propusă de ministrul Educației
Ministrul Educației, Daniel David, a propus un cadru reglementat pentru educația la domiciliu (home schooling), care va fi permis exclusiv în cazuri excepționale. Oficialul subliniază importanța aducerii acestei practici, deja întâlnită informal în unele familii, în legalitate și sub controlul autorităților educaționale.
„Este o practică existentă în diverse țări și am propus home schooling-ul ca o opțiune educațională în România, dar doar pentru situații de excepție, nu ca o practică obișnuită. Trebuie să reglementăm această situație pentru a evita problemele legale cu care se confruntă familiile care aleg această cale”, a declarat Daniel David într-o conferință de presă.
Părinții care doresc să-și școlarizeze copiii acasă vor trebui să urmeze o procedură complexă. Aceștia trebuie să depună o solicitare scrisă către inspectoratul școlar de care aparțin, care să conțină justificări clare pentru alegerea educației la domiciliu, nivelul de pregătire al adulților implicați, un plan educațional detaliat și dovezi privind resursele necesare desfășurării activităților conform programei școlare naționale.
Un element esențial al dosarului este desemnarea unei „școli-umbrelă”, care va avea rolul de a monitoriza evoluția elevului și de a colabora cu familia pe durata școlarizării.
Dacă solicitarea este considerată justificată, copilul va fi supus unei evaluări complexe, care va analiza atât nivelul cognitiv și academic, cât și dezvoltarea socio-emoțională, pentru a identifica eventuale riscuri care ar putea afecta negativ evoluția acestuia.
„Testarea este necesară pentru a determina dacă dezvoltarea elevului școlarizat la domiciliu este comparabilă cu a altor copii de aceeași vârstă și pentru a identifica potențiali factori de risc”, se arată în raportul ministrului Educației.
Părinții vor fi obligați să trimită anual rapoarte privind activitățile desfășurate, rezultatele obținute și măsurile luate pentru integrarea copilului în activități extracurriculare, necesare pentru a preveni izolarea socială.
Evaluările de final de an vor fi realizate de cadre didactice și consilieri școlari din unitatea la care copilul este arondat sau de o comisie special desemnată la nivelul inspectoratului, având ca scop urmărirea progresului academic și stării socio-emoționale a elevului.
Solicitarea pentru home schooling va trebui reînnoită la fiecare trei ani, pentru a permite reevaluarea contextului familial și a resurselor disponibile pentru continuarea educației la domiciliu.
„Pentru a preveni carențele în dezvoltarea școlară și socio-emoțională a elevilor școlarizați la domiciliu, aceștia trebuie să participe la evaluări anuale, la finalul anului școlar, pentru a asigura standardele minimale de performanță conform programei școlare”, se mai menționează în documentul citat.
Reglementarea meditațiilor
În cadrul aceleași conferințe, ministrul Daniel David a abordat și subiectul meditațiilor. Acesta susține că meditațiile ar trebui să fie reglementate, pentru a proteja copiii și sistemul public de învățământ. „Nu are sens să ascundem meditațiile. Ele există și trebuie să le reglementăm, inclusiv din punct de vedere fiscal și al conflictului de interese”, a afirmat David.
Ministrul a subliniat că este esențial ca profesorii să fie transparenți în legătură cu meditațiile, întrebându-se când și cum se desfășoară acestea, pentru a asigura că nu interferează cu programul școlar.
