Atragerea averii: Cum își plasează super-bogații investițiile în era reconfigurării pieței de lux
Tot mapamondul se pregătește de criză, căutând cele mai profitabile domenii de investiție. Prețul aurului a crescut cu 38% doar în ultimul an, devenind o „investiție comună”. În timp ce cumpărătorii obişnuiţi din segmentul de lux îşi reduc cheltuielile, super-bogații continuă să investească, orientându-se către bijuterii rafinate, dar cu o condiție: să provină de la cele mai exclusiviste mărci.
Pe o piaţă în care prestigiul face diferenţa, doar nume de greutate precum Cartier, Van Cleef & Arpels sau Buccellati reuşesc să atragă achiziţii consistente. Această tendinţă se reflectă clar în cifre: Richemont, care deţine cele trei branduri, a raportat o creştere de 11% în vânzările de bijuterii în ultimul trimestru fiscal şi un plus de 8% pe întregul an, contrazicând declinul raportat de alţi jucători importanţi din industrie.
LVMH a anunţat vânzări stagnante în divizia de ceasuri şi bijuterii, înregistrând o scădere de 2% organic în primul trimestru din 2024, în ciuda portofoliului său care include Tiffany & Co., Bvlgari şi TAG Heuer. De asemenea, Kering, grupul care controlează Boucheron şi Pomellato, a raportat o scădere generală a vânzărilor de lux, iar Burberry a dezamăgit investitorii cu rezultate slabe, mai ales în Asia.
Contrastul este cu atât mai vizibil cu cât bijuteriile devin o alternativă frecventă de cumpărat, în timp ce ceasurile au început să piardă teren după pandemia de Covid-19. Vânzările de ceasuri Richemont au scăzut cu 13% în 2024, afectate în special de cererea slabă din China, deşi s-au redresat parţial în America. Analiştii avertizează că ceasurile sunt percepute ca achiziţii pe termen lung, greu de repetat într-un interval scurt, în timp ce bijuteriile se bucură de o frecvenţă mai mare şi o integrare mai uşoară în stilul de viaţă cotidian al elitelor.
Într-un peisaj economic tensionat, marcat de preţuri ridicate la aur, fluctuaţii valutare şi noi tarife comerciale, marile case de bijuterii evită majorările agresive de preţ, preferând să mizeze pe fidelizarea clientelei exclusive. Potrivit lui Luca Solca, analist la Bernstein, ”bijuteriile au devenit mai atractive inclusiv în raport cu genţile de lux, ale căror preţuri au crescut mai mult anul trecut.”
Piaţa de lux nu se prăbuşeşte, ci se reconfigurează: consumatorii obişnuiţi devin prudenţi, în timp ce elitele globale continuă să cheltuiască, dar doar pentru produse cu pedigree incontestabil. În această nouă realitate, contează mai mult ca niciodată nu doar ce cumperi, ci cine a creat acel obiect.
