Învățarea acasă: Ghid esențial pentru părinții care aleg educația la domiciliu pentru copii
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a declarat că, „în situaţii de excepţie”, unii elevi ar putea beneficia de educaţie acasă, în familie. În acest context, el a propus principii pentru implementarea educației la domiciliu (home schooling) în România, subliniind că aceasta nu trebuie să devină o practică curentă, ci o opțiune pentru cazuri speciale.
Ministrul a afirmat că este important să se reglementeze această practică pentru a evita situațiile în care părinții acționează pe ascuns și se confruntă cu probleme legale. „Eu cred că este corect să deschidem posibilitatea home schooling-ului”, a spus el într-o conferinţă de presă.
Conform propunerilor formulate, pentru ca un elev să fie inclus în programul de educație la domiciliu, părinții trebuie să depună o solicitare scrisă adresată autorităților locale și inspectoratelor şcolare. Această solicitare trebuie să justifice cu argumente convingătoare necesitatea educației la domiciliu, să demonstreze nivelul de educație al persoanelor care se vor ocupa de școlarizare, să prezinte un plan detaliat de activități educaționale, condiții de lucru adecvate și materialele didactice utilizate.
Solicitarea trebuie să identifice o „şcoală-umbrelă” care să monitorizeze progresul elevului. După depunerea solicitării, va urma o testare iniţială. Dacă motivele invocate sunt considerate justificate, copiii vor fi evaluaţi din punct de vedere cognitiv, al performanţelor şcolare (sau preşcolare) şi al dezvoltării socio-emoţionale.
„Testarea este necesară pentru a determina dacă dezvoltarea viitorului elev şcolarizat la domiciliu este similară cu a altor copii de aceeaşi vârstă”, a explicat Daniel David. Anual, părinții vor trebui să raporteze activitățile desfășurate conform programei școlare și măsurile luate pentru prevenirea izolării sociale a copiilor, inclusiv participarea lor la activități extracurriculare.
De asemenea, elevii vor participa la evaluări anuale pentru a preveni carențele în dezvoltarea lor şcolară și socio-emoțională. Aceste evaluări pot fi realizate de profesori sau consilieri şcolari din şcoala la care este arondat elevul sau de o comisie stabilită la nivelul inspectoratului şcolar. Standardele minime de performanţă vor fi stabilite conform programei şcolare la nivelul inspectoratului şcolar.
Propunerile privind educația la domiciliu includ și reînnoirea periodică a solicitării, având în vedere că contextul familial se poate schimba. Această reînnoire va trebui efectuată la fiecare 3 ani.
